Er zijn 63 resultaten gevonden.
Schitterende sneeuwkristallen

Het sneeuwt! En er is geen kind dat niet naar buiten rent om de vlokken op te vangen - gefascineerd door dit witte, wollige natuurverschijnsel. Maar wist je dat iedere sneeuwvlok bestaat uit duizenden piepkleine, prachtige sneeuwkristallen?

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 1

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis. Buigend en stapelend, knedend en timmerend, verkennen de kleuters de mogelijkheden.

lees meer »
Het mooiste boek van de wereld

Ella is helemaal in de ban van het boek dat de juffrouw voorleest en is ontroostbaar als ze door ziekte het einde mist. Maar gelukkig komt opa met een oplossing… Het boek van Ella bundelt vijf verhalen rond de eigenwijze kleine Ella. 

lees meer »
Waarom jij er bent

Waarom ben ik er?

Deze grote vraag neemt ook jonge kinderen soms danig in beslag. In het prentenboek Waarom jij er bent hebben de grote mensen er allemaal hun eigen idee over.

lees meer »
Een vissengeheim

Een spannend en ontroerend interactief verhaal over vissen in de zee. Schrijver Evelien Pullens vertelt het in de kring, met de hulp van handpoppen. Onder water worden de dingen van verschillende kanten bekeken:

lees meer »
Het begin van de zee

We lezen het prentenboek Het begin van de zee van Annemarie van Haeringen. En wat blijkt: het begin van de zee is een regenbui! In de beeldende workshop laten de kinderen het zelf regenen en maken ze een prachtige zee met wel 100 kleuren blauw.

lees meer »
In vruchtbare aarde

Kunstenaar en vakdocent Mai Linh Ly richt tijdelijk haar atelier in de school in. De kinderen zien haar tekenen en schilderen - tussen de planten die haar inspireren - en mogen alles vragen. Het is de start van een kunstzinnig plantenonderzoek: ze krijgen allemaal een stekje mee naar de klas.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 2

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. Deze handenarbeidlessen leggen een basis, met in iedere les ook aandacht voor kunst en architectuur.

lees meer »
Vilten verrassing

Vilt - er worden prachtige dingen mee gemaakt. Maar wist je dat het waarschijnlijk de eerste vorm van textiel is die door mensen werd gemaakt? Vilt was stevig en beschermde goed tegen de kou. In de prehistorie gebruikte men het in kleding, schoeisel en tenten.

lees meer »
Schilderen in de prehistorie -
Zelf je verf maken

We gaan op tijdreis - meer dan 3000 jaar terug. Zou je dan op school zitten? Als oermens jaagde je op wilde dieren, at ze op en - als je daarvoor de tijd en rust kon vinden - maakte je een schildering om te laten zien wat je had meegemaakt.

lees meer »
Brrr...wat is het hier koud!

Een Echte Hollandse Winter beleven? Nederlandse schilders weten er alles van. De leerlingen leren hoe je een ijskoud landschap schildert. Om het tafereel af te maken boetseren ze mensfiguurtjes die zich tegen al die kou dik hebben ingepakt. 

lees meer »
Na regen komt zonneschijn

Een zonovergoten landschap, donkere wolken die dreigend komen aangezeild...  Door kleur en vorm kan een schilderij je een vakantiegevoel geven of de rillingen bezorgen op een warme dag. Hoe komt dat? En interessanter nog: hoe doe je dat?

lees meer »
Prinsenkind

In Het Prinsenkind schreef Maranke Rinck verhalen bij dierportretten van Martijn van der Linden. Alle dieren dragen prachtige sieraden voor een feestelijke bijeenkomst - in Afrikaanse stijl. Ze zijn op weg naar ‘het prinsenkind’. 

lees meer »
Geen dag zonder lijn

Vanaf een jaar of acht krijgen veel kinderen problemen met hun eigen tekeningen. Dat is niet zo gek: ze zien hoeveel ‘mooier’ het werk van anderen uitpakt. Die onzekerheid kan verholpen worden...

lees meer »
Beestenboel

Wat is een koe? Vergelijk het trage herkauwen van de beroemde stier van Potter met de vreugdesprong van Frans Marc's koe die eindelijk weer de wei in mag.  Hang er een mooie foto naast van een prehistorische schildering in Lascaux en je weet ... 

lees meer »
De kat komt eraan!

In een grote luchtballon zeilt een klein muisje zachtjes door de prachtig blauwe lucht. En ineens: de donkere schaduw van een kat. Een noodkreet brengt het muizendorp in rep en roer: De kat komt eraan!

lees meer »
De lange weg naar huis

Van huis en haard verdreven zijn. Heimwee en verlangen naar je thuis, ver weg en misschien onbereikbaar. Het thema is van alle tijden en in 2018 helaas zeer actueel. In dit project maken de leerlingen er theater over.

lees meer »
Dingen - die er nog niet zijn

Lepels en vorken, gordijnstofjes, de Mini Cooper ... Ze bestonden niet, totdat iemand ze bedacht. Dit project wijdt de leerlingen in de geheimen van de ontwerper in.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 3

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis. De relatie met kunst en architectuur wordt in iedere les getoond.

lees meer »
Kasteel vol verhalen: Van Aap tot Zip

Je moet er zelf in kijken. Daar krijg je beslist geen spijt van. Wat je er wel van krijgt is zin. Zin om verder te lezen. Zin in tekenen en knutselen. Zin in verzinnen.*

lees meer »
De Aboriginals van Australië

De Aboriginalcultuur beleeft een herwaarding: de volkeren leefden tot voor kort nog in compleet evenwicht met de natuur.  In hun kunst verbeeldden de Aboriginals verhalen uit de Droomtijd, toen volgens de overlevering de ruige natuur van Australië haar vorm kreeg.

lees meer »
Het atelier van de Meester:
Je eigen verf leren maken

Wist je dat de tube pas sinds 1842 bestaat? Al de eeuwen daarvoor maakten kunstenaars zelf hun verf. Er zat wel ontwikkeling in de receptuur: Rembrandt & co hoefden in de Gouden Eeuw niet meer zelf het bos in voor ingrediënten.

lees meer »
Stel je voor:
Je bent kind in 1550...

Pieter Bruegel heeft ons als geen ander een beeld gegeven van het volksleven in de zestiende eeuw. De leerlingen bekijken zijn werk en vergelijken hun eigen leven met dat van een kind in de Tijd van Steden en Staten.

lees meer »
Een mozaïek maken

De Grieken en Romeinen maakten al mozaïeken. Er zijn vele kerken en moskeeën mee versierd. Uit onze eigen tijd zijn de werken van Gaudi wereldberoemd. En wat zo leuk is: al op de basisschool maak je met wat hulp van de vakdocent zó je eerste mozaïek naar eigen ontwerp.

lees meer »
De Romeinse villa: fresco's en mozaïeken

Rijke Romeinen lieten grote huizen bouwen voor zichzelf en hun vele dienaren en slaven - ook in een buitenland als Nederland. De vloeren van deze villa's werden kamerbreed belegd met mozaïek. En de muren beschilderd met 'fresco's'.

lees meer »
Beeldverhalen in kerk (en moskee)

Kapellen, kerken, kathedralen... Christelijke gebedshuizen werden vanaf de vroege middeleeuwen steeds groter en alsmaar rijker versierd. De leerlingen maken een mozaïek of fresco en vergeten nooit meer hoe deze kunst tot stand komt.

lees meer »
Kunst in de moskee (en kerk)

Christus en zijn volgelingen zijn talloze malen in beeld gebracht. Maar in een moskee zul je geen beeld tegenkomen van de profeet. In de islam vermijdt men het afbeelden van levende wezens en islamitische kunstenaars bedachten daarom een alternatief.

lees meer »
Bij Rembrandt in de leer:
Het Portret

Rembrandt is zo beroemd dat hij geen achternaam nodig heeft. Vanuit de hele wereld komen de liefhebbers op zijn Nachtwacht af; zijn portretten - met dramatisch clair-obscur - worden meteen herkend. De leerlingen gaan aan het werk in Rembrandt's stijl.

lees meer »
Het ideale lichaam

Klassiek thema van schilders, beeldhouwers, filmers en en fotografen - want altijd al voor mensen van groot belang: een mooi, gezond lichaam. De leerlingen verdiepen zich erin. Als echte beeldhouwers creëren ze hun eigen ontwerp met ijzerdraad en was.

lees meer »
In de leer bij de landschapsschilder

Landschapsschilder Karin Boers toont de leerlingen haar laatste schilderijen. Ze bespreekt de traditie van de Hollandse landschapsschilderkunst, de materialen die ze gebruikt en de problemen die ze tegenkomt.

lees meer »
Je bent wat je eet -
rijk en arm in de 19e eeuw

In de Tijd van Burgers en Stoommachines voltrok zich een industriële revolutie in Europa. Met de nieuwe stoommachines werd ongekend veel geproduceerd, verhandeld, verscheept en verdiend - door de burgerij. Arbeiders en boeren werkten onder zware omstandigheden.

lees meer »
Stel je voor: je bent (een
rijk) kind in de pruikentijd

Rijke Nederlanders keken veel af van de Fransen. Ze lieten 'Franse tuinen' aanleggen en kleedden zich in Franse stijl. Stel je voor dat je met zo'n bepoederde pruik rondloopt. Ja, kinderen ook, in de Tijd van Pruiken en Revoluties!

lees meer »
Het onbekende land

Ergens is een land, hier ver vandaan. Een land met … ja, hoe ziet het er eigenlijk uit? Wie wonen er in dat land en wat groeit en bloeit er? Spreken ze er een taal? En trouwens, hoe heet het daar? We nemen elkaar mee op ontdekkingsreis. Ga je mee?

lees meer »
Panta Rhei (Alles stroomt)
En wat blijft goed drijven?

De leerlingen maken kennis met Land Art, de kunst die op een plek in de natuur een verandering aanricht. Ze gaan op de fiets of met auto’s naar een mooie plek aan het water en maken daar drijvende objecten van de natuurlijke materialen die er te vinden zijn.

lees meer »
Onderdak - onder dak

Altijd al - en overal - bouwen mensen huizen voor zichzelf. Dat is bittere noodzaak, willen we beschermd zijn tegen regen en kou, wilde dieren en ander ongewenst bezoek. De manier waarop we wonen, hing vroeger helemaal af van de materialen die te vinden waren.

lees meer »
Gek van Japan!

Heb je je weleens afgevraagd waarom Van Gogh zo geliefd is in Japan? Onze stelling: hij ís een beetje Japans. Zó sterk liet hij zich beïnvloeden door de Japanse stijl. Een workshop over een Europese Japan-rage en de Japanse prenten-manie van Van Gogh. De leerlingen maken zelf een schilderij ‘in stijl’.

lees meer »
Kop-boetseren

Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk.

lees meer »
Balans en beweging

De Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder haalde zijn neus op voor massieve en deftige beeldhouwmaterialen als steen en marmer. Naar eigen zeggen prefereerde hij het ‘tekenen in de ruimte’ met ijzerdraad.

lees meer »
Picasso en Afrika

In grote delen van Afrika werden/worden maskers traditioneel gebruikt in rituele dansen en bij sociale en religeuze gelegenheden. Het masker-maken was een hooggewaardeerd ambacht dat van vader op zoon werd overgedragen, mét de kennis van de speciale symbolische betekenis.

lees meer »
De magie van het regenwoud

Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in.

lees meer »
1-2-3 theater! Popstar

Ben jij een popstar? Word je vrolijk van gekke poppen met grappige stemmetjes?

In dit dagproject leren de leerlingen acteren - met een handpop die ze zelf maken van kosteloos materiaal.

lees meer »
Afrika, bron van inspiratie

Het Afrikaanse Ghana komt tot leven in de magische verhalen in De dans van de drummers. De leerlingen verdiepen zich in het boek van Hans Hagen en bekijken de etsen die Marianne de Moor maakte in Tanzania.

lees meer »
Musical: En garde!

Een middeleeuws sprookje met een echte prinses en een hoge toren, een koningin, een leger lijfwachten en een volk dat in opstand komt. Bereid je voor op En garde!

lees meer »
Musical: Wild West Wannabe

Sally wil weg uit haar dorp, omdat er niets te beleven is. Ze is hopeloos verliefd op het zoontje van de burgemeester: Barney is overal geweest en vertelt de spannendste verhalen over verre landen.

lees meer »
Musical: De Kakelhoeve

Op de Kakelhoeve gaat alles zijn gangetje, al eeuwen. Tot wethouder De Waal besluit een spoorlijn aan te leggen, dwars door de boerderij. Tja, die moet dus helaas worden afgebroken ...

lees meer »
Musical: Kermis & Co

De kermis is weer aanbeland in de stad en het is een dolle boel. Er bloeit zelfs een liefde op. Samen genieten Carlo en Simone van het uitzicht vanuit het reuzenrad. Wijkagenten Van der Wal en Van der Sloot lopen hun dagelijkse ronde,...

lees meer »
Musical: Hoogseizoen

Het regent, zoals altijd op de camping. Gelukkig is er een sluis die ervoor zorgt dat het veld droog blijft. Maar er gebeuren vreemde dingen en er wordt zelfs gestolen. Isa, Maud, Sterre en Thijs gaan op onderzoek uit.

lees meer »
Stop-motion film maken

Er is eigenlijk geen thema of onderwerp op school, waarover je géén leuke stop-motion film kunt maken. Deze bij kinderen zeer populaire animatietechniek geeft op creatieve en speelse wijze gelegenheid een verhaal te vertellen met direct zichtbaar resultaat. 

lees meer »
Delfts blauw - uit China

Een vaas, een tegel, een bord, kopje of een heel servies... je hebt vast wel íets met Delfts blauw in huis? En als jij het niet hebt, dan opa of oma zeker. Delfts blauw serviesgoed is al populair sinds het in de Gouden Eeuw werd uitgevonden. Want ja, typisch Nederlands. Goed bedacht van ons ...

lees meer »
Matisse in Marokko

Henri Matisse had veel invloed op de Westerse kunst. De schilder keek de kunst af bij islamitische vormgeving die hij zag in Noord-Afrika. De vakdocent vertelt over de reizen van Matisse en schildert met de leerlingen in zijn kleurige, vereenvoudigde stijl.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 4

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis.  De relatie met kunst en architectuur wordt in iedere les getoond. 

lees meer »
Goed / Fout

Het nepnieuws vliegt ons om de oren - en vroeger konden ze er ook wat van. In tijden van oorlog werd goed betaald voor propaganda-kunst. Andere schilders protesteerden juist tegen het geweld. Deze workshop werkt aan de mediawijsheid van de leerlingen.

lees meer »
Commedia dell'arte

Met behulp van zelfgemaakte maskers spelen de leerlingen de verschillende personages van de beroemde Italiaanse Commedia.  Tijdens de eindpresentatie waant iedereen zich in het oude Venetië, waar het carnaval en de commedia dell’ arte hoogtij vierden.

lees meer »
(Indisch) kind in 1850 -
Saidjah en Adinda

Saidjah en Adinda biedt inkijk in een niet te verwaarlozen aspect van onze koloniale geschiedenis: de onderdrukking. De leerlingen beluisteren het verhaal en spelen het in de aansluitende dramalessen - in Indische stijl - uit met zelfgemaakte wajangpoppen.

lees meer »
Druk met drukwerk

Kleurrijk beeldend resultaat - in oplage! Ook matige tekenaars zijn vaak aangenaam verrast door het effect van hun kartondruk, monotype of linoleumsnede. In deze workshops is er ruimte voor beeldende techniek, beschouwing én experiment.

lees meer »
Spelen met de Kamishibai

Kamishibai is een vorm van Japans verteltheater. De kinderen spelen samen een verhaal uit aan de hand van de prenten in het vertelkastje. Extra leuk is het, als ze die prenten zelf hebben getekend.

lees meer »
De Ridders van de Ronde Tafel - theater in één dag

De hele school smult van de spannende verhalen over Koning Arthurs dappere ridders. Op de feestelijke theaterdag spelen ALLE leerlingen hun rol in een echt middeleeuws schouwspel in de Ridder(gym)zaal.

lees meer »
Ridders v.d. Ronde Tafel - met theaterlessen vooraf

Theaterles voor de hele school in het teken van Koning Arthurs hoofse ridders. In de eindpresentatie(s) spelen ALLE leerlingen hun rol in een middeleeuws schouwspel in de Ridder(gym)zaal.

lees meer »
Een held! Of toch niet?

Wat maakt je een held? Dat is de vraag, in dit project dat de leerlingen op de eerste plaats de spannende, 3000 jaar oude (!) Odysseus-verhalen en een uitdagende beeldende opdracht biedt. Onze vakdocenten nemen alle beeldende lessen voor hun rekening.

lees meer »
Een Feest van Kleuren

Schilderijen vol klinkende kleur toveren de school om in een lusthof voor het oog! Door de lessen van dit project worden de leerlingen zich bewust van de expressieve kracht van kleur en kleurencombinaties. Met verve gaan ze aan de slag.

lees meer »
De Regenboogslang

De Regenboogslang uit de billabong, de waterpoel, slingert zich als leidraad door dit project over de oorspronkelijke bewoners van Australië. Met beelden en muziek, in verhalen en dans, geven de Aboriginals hun Droomtijd vorm. De leerlingen leven zich dansend en schilderend in de cultuur in.

lees meer »
Wintertijd

Wintertijd.  Buiten is het koud en wordt het heel vroeg donker. Als de kinderen geluk hebben valt er een mooi pak sneeuw en vriest het hard genoeg om te kunnen gaan schaatsen.  Na afloop is het binnen lekker warm en maken we het gezellig bij een open haardvuur, brandende kaarsjes  en een feestelijk maal.

lees meer »
Sinterklaas is nog niet jarig

Op zaterdag 17 november arriveert Sint weer in Nederland. Een spannende periode voor jonge kinderen. En een interessante traditie, waarmee veel verhalen verbonden zijn. Art & Sofie sluit aan met een sinterklaassfeer-verhogend aanbod:

lees meer »