Er zijn 16 resultaten gevonden.
Schitterende sneeuwkristallen

Het sneeuwt! En er is geen kind dat niet naar buiten rent om de vlokken op te vangen - gefascineerd door dit witte, wollige natuurverschijnsel. Maar wist je dat iedere sneeuwvlok bestaat uit duizenden piepkleine, prachtige sneeuwkristallen?

lees meer »
In het water

Nu eens letterlijk een spetterend project! De kinderen onderzoeken het leven onder, boven en aan het water met trechters, slangen, bekertjes, gieters en rietjes. Ze spelen hun eigen watermuziek op bijzondere instrumenten als de rainmaker en de oceandrum.

lees meer »
Het begin van de zee

We lezen het prentenboek Het begin van de zee van Annemarie van Haeringen. En wat blijkt: het begin van de zee is een regenbui! In de beeldende workshop laten de kinderen het zelf regenen en maken ze een prachtige zee met wel 100 kleuren blauw.

lees meer »
Ik was het water en jij het vuur

Spelen over aarde, water, lucht en vuur, met een watermantel, vuurhoed, modderschoenen en luchtstaf. Deze speciaal door kunstenaars ontworpen attributen zijn de inspiratie voor dramalessen over de vier elementen.

lees meer »
Schilderen in de prehistorie -
Zelf je verf maken

We gaan op tijdreis - meer dan 3000 jaar terug. Zou je dan op school zitten? Als oermens jaagde je op wilde dieren, at ze op en - als je daarvoor de tijd en rust kon vinden - maakte je een schildering om te laten zien wat je had meegemaakt.

lees meer »
De Aboriginals van Australië

De Aboriginalcultuur beleeft een herwaarding: de volkeren leefden tot voor kort nog in compleet evenwicht met de natuur.  In hun kunst verbeeldden de Aboriginals verhalen uit de Droomtijd, toen volgens de overlevering de ruige natuur van Australië haar vorm kreeg.

lees meer »
Panta Rhei (Alles stroomt)
En wat blijft goed drijven?

De leerlingen maken kennis met Land Art, de kunst die op een plek in de natuur een verandering aanricht. Ze gaan op de fiets of met auto’s naar een mooie plek aan het water en maken daar drijvende objecten van de natuurlijke materialen die er te vinden zijn.

lees meer »
Gek van Japan!

Heb je je weleens afgevraagd waarom Van Gogh zo geliefd is in Japan? Onze stelling: hij ís een beetje Japans. Zó sterk liet hij zich beïnvloeden door de Japanse stijl. Een workshop over een Europese Japan-rage en de Japanse prenten-manie van Van Gogh. De leerlingen maken zelf een schilderij ‘in stijl’.

lees meer »
De magie van het regenwoud

Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in.

lees meer »
De dans van de Marrons
van Suriname

De voorouders van de Marrons vluchtten ooit het oeroud in - weg van de slavernij op de plantages. Hun cultuur wordt wel het best bewaarde stukje Afrika buiten Afrika genoemd. De leerlingen improviseren op de energieke dansen met veel ritmisch voetenwerk.

lees meer »
Afrika, bron van inspiratie

Het Afrikaanse Ghana komt tot leven in de magische verhalen in De dans van de drummers. De leerlingen verdiepen zich in het boek van Hans Hagen en bekijken de etsen die Marianne de Moor maakte in Tanzania.

lees meer »
De hitte van de vulkaan

We gaan de diepte in. Zorg dat je luchtig bent gekleed, want we zullen de hitte gaan voelen en het in het lokaal laten donderen. De weg de vulkaan in is een avontuur op zich -maar door de ritmische klanken van wat we onderweg tegenkomen, best uit te houden.

lees meer »
Australië - De geheimzinnige klank van de didgeridoo

De kinderen bespelen de Australische didgeridoo. Met speelse (adem)oefeningen leren ze de blaastechniek, om uiteindelijk die betoverende toon te kunnen laten horen op de sierlijke didgeridoo. Ze maken gebruik van 'aarde- en luchtinstrumenten’.

lees meer »
Vlug als water

De leerlingen bekijken en beschrijven water en vragen zich af hoe het beweegt, wat het kan en hoe het van vorm, substantie, in snelheid of beweging kan veranderen. Hamvraag natuurlijk in deze dansles: hoe vertalen we ‘water’ naar bewegingen van het eigen lichaam?

lees meer »
Een held! Of toch niet?

Wat maakt je een held? Dat is de vraag, in dit project dat de leerlingen op de eerste plaats de spannende, 3000 jaar oude (!) Odysseus-verhalen en een uitdagende beeldende opdracht biedt. Onze vakdocenten nemen alle beeldende lessen voor hun rekening.

lees meer »
De Regenboogslang

De Regenboogslang uit de billabong, de waterpoel, slingert zich als leidraad door dit project over de oorspronkelijke bewoners van Australië. Met beelden en muziek, in verhalen en dans, geven de Aboriginals hun Droomtijd vorm. De leerlingen leven zich dansend en schilderend in de cultuur in.

lees meer »