Rembrandt is zo beroemd dat hij geen achternaam nodig heeft. Vanuit de hele wereld komen de liefhebbers op zijn Nachtwacht af; zijn portretten – met dramatisch clair-obscur – worden meteen herkend. De leerlingen gaan aan het werk in Rembrandt’s stijl. … Continue reading
Klassiek thema van schilders, beeldhouwers, filmers en en fotografen – want altijd al voor mensen van groot belang: een mooi, gezond lichaam. De leerlingen verdiepen zich erin. Als echte beeldhouwers creëren ze hun eigen ontwerp met ijzerdraad en was. … Continue reading
In de Tijd van Burgers en Stoommachines voltrok zich een industriële revolutie in Europa. Met de nieuwe stoommachines werd ongekend veel geproduceerd, verhandeld, verscheept en verdiend – door de burgerij. Arbeiders en boeren werkten onder zware omstandigheden.
… Continue reading
Rijke Nederlanders keken veel af van de Fransen. Ze lieten ‘Franse tuinen’ aanleggen en kleedden zich in Franse stijl. Stel je voor dat je met zo’n bepoederde pruik rondloopt. Ja, kinderen ook, in de Tijd van Pruiken en Revoluties! … Continue reading
Ergens is een land, hier ver vandaan. Een land met … ja, hoe ziet het er eigenlijk uit? Wie wonen er in dat land en wat groeit en bloeit er? Spreken ze er een taal? En trouwens, hoe heet het daar? We nemen elkaar mee op ontdekkingsreis. Ga je mee? … Continue reading
De leerlingen maken kennis met Land Art, de kunst die op een plek in de natuur een verandering aanricht. Ze gaan op de fiets of met auto’s naar een mooie plek aan het water en maken daar drijvende objecten van de natuurlijke materialen die er te vinden zijn. … Continue reading
Altijd al – en overal – bouwen mensen huizen voor zichzelf. Dat is bittere noodzaak, willen we beschermd zijn tegen regen en kou, wilde dieren en ander ongewenst bezoek. De manier waarop we wonen, hing vroeger helemaal af van de materialen die te vinden waren. … Continue reading
Heb je je weleens afgevraagd waarom Van Gogh zo geliefd is in Japan? Onze stelling: hij ís een beetje Japans. Zó sterk liet hij zich beïnvloeden door de Japanse stijl. Een workshop over een Europese Japan-rage en de Japanse prenten-manie van Van Gogh. De leerlingen maken zelf een schilderij ‘in stijl’. … Continue reading
Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk. … Continue reading
De Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder haalde zijn neus op voor massieve en deftige beeldhouwmaterialen als steen en marmer. Naar eigen zeggen prefereerde hij het ‘tekenen in de ruimte’ met ijzerdraad. … Continue reading