Er zijn 39 resultaten gevonden.
De lange weg naar huis

Van huis en haard verdreven zijn. Heimwee en verlangen naar je thuis, ver weg en misschien onbereikbaar. Het thema is van alle tijden en in 2018 helaas zeer actueel. In dit project maken de leerlingen er theater over.

lees meer »
De Aboriginals van Australië

De Aboriginalcultuur beleeft een herwaarding: de volkeren leefden tot voor kort nog in compleet evenwicht met de natuur.  In hun kunst verbeeldden de Aboriginals verhalen uit de Droomtijd, toen volgens de overlevering de ruige natuur van Australië haar vorm kreeg.

lees meer »
Stel je voor:
Je bent kind in 1550...

Pieter Bruegel heeft ons als geen ander een beeld gegeven van het volksleven in de zestiende eeuw. De leerlingen bekijken zijn werk en vergelijken hun eigen leven met dat van een kind in de Tijd van Steden en Staten.

lees meer »
Een mozaïek maken

De Grieken en Romeinen maakten al mozaïeken. Er zijn vele kerken en moskeeën mee versierd. Uit onze eigen tijd zijn de werken van Gaudi wereldberoemd. En wat zo leuk is: al op de basisschool maak je met wat hulp van de vakdocent zó je eerste mozaïek naar eigen ontwerp.

lees meer »
De Romeinse villa: fresco's en mozaïeken

Rijke Romeinen lieten grote huizen bouwen voor zichzelf en hun vele dienaren en slaven - ook in een buitenland als Nederland. De vloeren van deze villa's werden kamerbreed belegd met mozaïek. En de muren beschilderd met 'fresco's'.

lees meer »
Beeldverhalen in kerk (en moskee)

Kapellen, kerken, kathedralen... Christelijke gebedshuizen werden vanaf de vroege middeleeuwen steeds groter en alsmaar rijker versierd. De leerlingen maken een mozaïek of fresco en vergeten nooit meer hoe deze kunst tot stand komt.

lees meer »
Kunst in de moskee (en kerk)

Christus en zijn volgelingen zijn talloze malen in beeld gebracht. Maar in een moskee zul je geen beeld tegenkomen van de profeet. In de islam vermijdt men het afbeelden van levende wezens en islamitische kunstenaars bedachten daarom een alternatief.

lees meer »
Bij Rembrandt in de leer:
Het Portret

Rembrandt is zo beroemd dat hij geen achternaam nodig heeft. Vanuit de hele wereld komen de liefhebbers op zijn Nachtwacht af; zijn portretten - met dramatisch clair-obscur - worden meteen herkend. De leerlingen gaan aan het werk in Rembrandt's stijl.

lees meer »
Het ideale lichaam

Klassiek thema van schilders, beeldhouwers, filmers en en fotografen - want altijd al voor mensen van groot belang: een mooi, gezond lichaam. De leerlingen verdiepen zich erin. Als echte beeldhouwers creëren ze hun eigen ontwerp met ijzerdraad en was.

lees meer »
In de leer bij de landschapsschilder

Landschapsschilder Karin Boers toont de leerlingen haar laatste schilderijen. Ze bespreekt de traditie van de Hollandse landschapsschilderkunst, de materialen die ze gebruikt en de problemen die ze tegenkomt.

lees meer »
Je bent wat je eet -
rijk en arm in de 19e eeuw

In de Tijd van Burgers en Stoommachines voltrok zich een industriële revolutie in Europa. Met de nieuwe stoommachines werd ongekend veel geproduceerd, verhandeld, verscheept en verdiend - door de burgerij. Arbeiders en boeren werkten onder zware omstandigheden.

lees meer »
Stel je voor: je bent (een
rijk) kind in de pruikentijd

Rijke Nederlanders keken veel af van de Fransen. Ze lieten 'Franse tuinen' aanleggen en kleedden zich in Franse stijl. Stel je voor dat je met zo'n bepoederde pruik rondloopt. Ja, kinderen ook, in de Tijd van Pruiken en Revoluties!

lees meer »
Het onbekende land

Ergens is een land, hier ver vandaan. Een land met … ja, hoe ziet het er eigenlijk uit? Wie wonen er in dat land en wat groeit en bloeit er? Spreken ze er een taal? En trouwens, hoe heet het daar? We nemen elkaar mee op ontdekkingsreis. Ga je mee?

lees meer »
Panta Rhei (Alles stroomt)
En wat blijft goed drijven?

De leerlingen maken kennis met Land Art, de kunst die op een plek in de natuur een verandering aanricht. Ze gaan op de fiets of met auto’s naar een mooie plek aan het water en maken daar drijvende objecten van de natuurlijke materialen die er te vinden zijn.

lees meer »
Onderdak - onder dak

Altijd al - en overal - bouwen mensen huizen voor zichzelf. Dat is bittere noodzaak, willen we beschermd zijn tegen regen en kou, wilde dieren en ander ongewenst bezoek. De manier waarop we wonen, hing vroeger helemaal af van de materialen die te vinden waren.

lees meer »
Kop-boetseren

Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk.

lees meer »
Picasso en Afrika

In grote delen van Afrika werden/worden maskers traditioneel gebruikt in rituele dansen en bij sociale en religeuze gelegenheden. Het masker-maken was een hooggewaardeerd ambacht dat van vader op zoon werd overgedragen, mét de kennis van de speciale symbolische betekenis.

lees meer »
Bijbelverhalen -
Mijn vader de bouwmeester

De groep mag lekker onderuit gaan zitten en luisteren naar een spannend verhaal. De dochter van een piramide-bouwer in Egypte vertelt hoe ze heeft gezien dat de dochter van de farao een baby uit de Nijl viste en opvoedt als haar eigen zoon.

lees meer »
De magie van het regenwoud

Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in.

lees meer »
'Namasté' vanuit India

Zo groet men in India: met een lichte buiging en: ‘Namasté’ ofwel ‘Ik buig voor jou’. De vakdocent leert de leerlingen de sierlijke Indiase gebaren - én laat hen proeven van de razend populaire Bollywooddans.

lees meer »
De Attan uit Afghanistan

De Attan is oorspronkelijk een dans van de Pashtun in Afghanistan. Het volk danste die bij alle mogelijke gelegenheden: in tijden van oorlog zowel als op bruiloften. Interessant voor de leerlingen eens te ervaren hoe het voelt: samen zo'n opzwepend ritme dansen.

lees meer »
De Halay uit Turkije

De Turkse Halay wordt traditioneel gedanst tijdens bruiloften. Op een rij, of met z'n allen in een kring, komen de dansers langzaam op gang - en dan gaat het sneller en sneller. De vakdocent leert de groep de passen. Iedereen doet mee. Feest!

lees meer »
De dans van de Marrons
van Suriname

De voorouders van de Marrons vluchtten ooit het oeroud in - weg van de slavernij op de plantages. Hun cultuur wordt wel het best bewaarde stukje Afrika buiten Afrika genoemd. De leerlingen improviseren op de energieke dansen met veel ritmisch voetenwerk.

lees meer »
De Improvisatie-bus

Vorm geven aan je rol; echt een verhaal vertellen. De Improvisatie-bus bevat 30 spelopdrachten die de leerlingen stimuleren in het eigen spel te associëren, luisteren, kijken en samen te spelen. En vooral: vertrouwen te krijgen in de eigen fantasie.

lees meer »
Jij & Ik

Hoe kom ik over op andere mensen? En hoe maak ik (nog beter) contact met ze?

In de workshops Jij & Ik komen diverse spelvormen aan bod. De leerlingen leren zich presenteren zoals ze dat zelf graag willen.

lees meer »
1-2-3 theater! Popstar

Ben jij een popstar? Word je vrolijk van gekke poppen met grappige stemmetjes?

In dit dagproject leren de leerlingen acteren - met een handpop die ze zelf maken van kosteloos materiaal.

lees meer »
1-2-3 Theater! De sneeuwman

De vakdocent drama werkt een hele schooldag met je groep aan een romantisch winterspel naar het boek The Snowman van Raymond Briggs. De leerlingen maken scènes en werken die uit.

lees meer »
Afrika, bron van inspiratie

Het Afrikaanse Ghana komt tot leven in de magische verhalen in De dans van de drummers. De leerlingen verdiepen zich in het boek van Hans Hagen en bekijken de etsen die Marianne de Moor maakte in Tanzania.

lees meer »
De hitte van de vulkaan

We gaan de diepte in. Zorg dat je luchtig bent gekleed, want we zullen de hitte gaan voelen en het in het lokaal laten donderen. De weg de vulkaan in is een avontuur op zich -maar door de ritmische klanken van wat we onderweg tegenkomen, best uit te houden.

lees meer »
Latijns-Amerikaanse samba's

Vakdocent Pieter-Jan Nijessen geeft de kinderen les op samba-instrumenten uit Brazilië. Ze bespelen de surdo, tamborim, a gogo, shaker en repenique, instrumenten die de basis vormen voor het carnaval in Rio de Janeiro.

lees meer »
De wereld rond met muziek

Maak zelf de keus welke werelddelen de vakdocent muziek met je groep bezoekt: wordt dat het Australië van de Aboriginals, het Braziliaanse carnaval, een Turkse bruiloft? Of een echte wereldreis, met iedere les nieuwe muziek op weer een ander percussie-instrument?

lees meer »
Australië - De geheimzinnige klank van de didgeridoo

De kinderen bespelen de Australische didgeridoo. Met speelse (adem)oefeningen leren ze de blaastechniek, om uiteindelijk die betoverende toon te kunnen laten horen op de sierlijke didgeridoo. Ze maken gebruik van 'aarde- en luchtinstrumenten’.

lees meer »
Een Turkse bruiloft

De leerlingen bespelen de darbuka en riq. Spelenderwijs leren ze de typische slag- en vingertechniek waarmee deze instrumenten uit Turkije worden bespeeld. We bereiden ons voor op 'de feestelijke opening van een Turkse bruiloft', onze eindpresentatie.

lees meer »
Djembé's uit Afrika

De leerlingen leren verschillende Afrikaanse ritmes en de daarbij behorende slagtechniek. Ze trommelen gezamenlijk aan het eind van de les al een aardig ritme.

lees meer »
Boomwhackers

Energieke workshops die klinken als ... boom! whack! Boomwhackers zijn wat je noemt een hit in het muziekonderwijs. Je kunt er samen ritmes en melodieën mee spelen. De leerlingen leren hun eigen muziek maken met de plastic buizen.

lees meer »
Proeven met taal

Wat bedoelen mensen als ze zeggen dat het ‘je voor de wind gaat’ of dat je juist ‘uit het lood geslagen bent’? Wanneer ben je ‘uit balans’? En hoezo moet je nodig ‘een toontje lager zingen’?

lees meer »
De wereld door een macro-lens

Niets is zo wonderlijk als de wereld van het piepkleine. Als je ’t waarneemt door een macro-lens, blijken niet alleen bloemen, planten en kleine diertjes reuze interessant.

lees meer »
Stop-motion film maken

Er is eigenlijk geen thema of onderwerp op school, waarover je géén leuke stop-motion film kunt maken. Deze bij kinderen zeer populaire animatietechniek geeft op creatieve en speelse wijze gelegenheid een verhaal te vertellen met direct zichtbaar resultaat. 

lees meer »
Musicus in de klas: IJzer en staal

Een prachtige les met een simpele formule: de klassenleerkracht vertelt met woorden, de musicus vertelt met muziek.

lees meer »