Er zijn 14 resultaten gevonden.
Schilderen in de prehistorie -
Zelf je verf maken

We gaan op tijdreis - meer dan 3000 jaar terug. Zou je dan op school zitten? Als oermens jaagde je op wilde dieren, at ze op en - als je daarvoor de tijd en rust kon vinden - maakte je een schildering om te laten zien wat je had meegemaakt.

lees meer »
Brrr...wat is het hier koud!

Een Echte Hollandse Winter beleven? Nederlandse schilders weten er alles van. De leerlingen leren hoe je een ijskoud landschap schildert. Om het tafereel af te maken boetseren ze mensfiguurtjes die zich tegen al die kou dik hebben ingepakt. 

lees meer »
Na regen komt zonneschijn

Een zonovergoten landschap, donkere wolken die dreigend komen aangezeild...  Door kleur en vorm kan een schilderij je een vakantiegevoel geven of de rillingen bezorgen op een warme dag. Hoe komt dat? En interessanter nog: hoe doe je dat?

lees meer »
Prinsenkind

In Het Prinsenkind schreef Maranke Rinck verhalen bij dierportretten van Martijn van der Linden. Alle dieren dragen prachtige sieraden voor een feestelijke bijeenkomst - in Afrikaanse stijl. Ze zijn op weg naar ‘het prinsenkind’. 

lees meer »
Geen dag zonder lijn

Vanaf een jaar of acht krijgen veel kinderen problemen met hun eigen tekeningen. Dat is niet zo gek: ze zien hoeveel ‘mooier’ het werk van anderen uitpakt. Die onzekerheid kan verholpen worden...

lees meer »
Beestenboel

Wat is een koe? Vergelijk het trage herkauwen van de beroemde stier van Potter met de vreugdesprong van Frans Marc's koe die eindelijk weer de wei in mag.  Hang er een mooie foto naast van een prehistorische schildering in Lascaux en je weet ... 

lees meer »
De kat komt eraan!

In een grote luchtballon zeilt een klein muisje zachtjes door de prachtig blauwe lucht. En ineens: de donkere schaduw van een kat. Een noodkreet brengt het muizendorp in rep en roer: De kat komt eraan!

lees meer »
Wat doe jij voor de kost?
Beroepen vroeger en nu

Mechanisering en robotisering veranderen beroepen, productie en productieprocessen. Deze workshopreeks maakt het mogelijk daarop ook met de jongere kinderen in te gaan. In hun spel reizen ze met de 'tijdmachine' naar 1900 - en terug.

lees meer »
Doornroosje en de mensen van het kasteel

In de klas arriveert een koffer vol spullen uit Doornroosjes Kasteel. De leerlingen brengen met het zilveren dienblad, de lantaarn, geldkist en gouden handspiegel de inwoners van het kasteel tot leven.

lees meer »
De toverclub

De toverclub van Carlo, Zahra en Michel kent eigen regels en geheimen. Schrijfster Evelien Pullens leest voor uit haar boek Carlo en Zahra. De toverclub – over de drie vrienden en hun club.

lees meer »
Zing! Met de middenbouw

Zingen, de meest natuurlijke manier om jezelf volledig uit te drukken. In dit aanbod voor leerkrachten en kinderen van de middenbouw, zing je zelf weer eens in koor en leert de vakdocent je optimaal gebruik maken van Eigen-wijs of

lees meer »
Emoties in de muziek

Een project van vier lessen, die allemaal worden uitgevoerd door de vakdocent muziek. Wat doet muziek met je? Wat voel je erbij? Wat voor film zie je in je hoofd als je deze muziek hoort? En voelen we allemaal hetzelfde bij deze muziek?

lees meer »
Muziek in de Efteling

Een project van drie workshops - uitgevoerd door de vakdocent muziek. Er klinken heel wat melodieën in de Efteling. Wat is het verschil tussen de muziek uit Vogelrok en die van Droomvlucht?

lees meer »
De clown in mij

De filosofie van de clown?  Ja! durven zeggen, nieuwsgierig zijn zonder oordeel, niet denken maar doen. Met veel spelplezier en natuurlijk de rode neus, gaan de leerlingen op zoek naar de clown in zichzelf.

lees meer »