(Indisch) kind in 1850 –
Saidjah en Adinda

Saidjah en Adinda biedt inkijk in een niet te verwaarlozen aspect van onze koloniale geschiedenis: de onderdrukking. De leerlingen beluisteren het verhaal en spelen het in de aansluitende dramalessen – in Indische stijl – uit met zelfgemaakte wajangpoppen.

In Nederland spreken we van ‘Dé Max Havelaar ’, zo bekend is Multatuli’s boek over de onderdrukking van het Indische volk. Max Havelaar (1859) is als venster opgenomen in de Canon van Nederland. De geschiedenis van Saidjah en Adinda – een op zichzelf staand verhaal – is een van de beroemdste hoofdstukken:

Het is 1850. We bevinden ons op het platteland van Indië, de Nederlandse kolonie. Saidjah en Adinda werken als boerenkinderen met hun familie op het land. Ze houden van elkaar en willen later trouwen. Het komt er niet van – door toedoen van de Nederlandse bezetter en rijke Indische landeigenaren.

Opzet van het project

1. Het boek Max Havelaar en de de kolonie Nederlands – Indië
Door de klassenleerkracht – lesboekje en ppt. A & S
De leerlingen leren over Nederlands-Indië onder Nederlands bestuur. Ze maken kennis met het protest van Multatuli tegen de onderdrukking van de Indiërs. Ze leren het boek Max Havelaar kennen. Ze beluisteren het verhaal Saidjah en Adinda.

2. Saidjah en Adinda en het wajangspel
Door de vakdocent drama
De vakdocent drama bespreekt het verhaal met de leerlingen en stelt voor het samen uit te spelen in een poppenspel-in-stijl. De leerlingen maken kennis met het Indonesische wajangspel (een schimmenspel met poppen). Ze bekijken en bewerken samen de scènes.

3. Wajangpoppen maken
Door de klassenleerkracht – lesboekje en voorbeeldpoppen A & S
De leerlingen maken hun wajangfiguren met stevig papier, splitpennen en satehprikkers.

4. Het poppenspel
Door de vakdocent drama
De poppen zijn af. De leerlingen verdelen in hun groepjes de rollen: poppenspelers, muzikanten en vertellers. Ze gaan in groepjes aan de slag. Aan het einde van de les worden de scènes aan elkaar gepresenteerd en eventueel verbeterd.

5. De presentatie
Door de dramadocent
Na een generale repetitie presenteren de leerlingen hun poppenspel aan ouders of aan andere groepen.

  • Doelgroep: groep 6 - 8
  • Omvang:
    Het project bestaat uit 5 lessen/workshops
    1. Duur: 60 minuten - door de klassenleerkracht
    2. Duur: 60 minuten - door de vakdocent drama
    3. Duur: 1,5 uur - door de klassenleerkracht
    4. Duur: 1,5 uur - door de vakdocent drama
    5. Duur: 60 minuten - door de vakdocent drama
  • Lesmateriaal:
    Voor de lessen door de klassenleerkracht zijn een lesboekje, PowerPoint en voorbeeldpoppen beschikbaar
  • Prijs informatie:
    Dit project kost inclusief lesmateriaal, voor 2 groepen: € 540,00
  • Onze workshops en projecten worden op maat geleverd. Art & Sofie neemt daarom altijd contact op over vorm en omvang en stuurt daarna een offerte. Belangstelling?

    Mail ons via onderstaande knop, of bel 030 2734021.