In grote delen van Afrika werden/worden maskers traditioneel gebruikt in rituele dansen en bij sociale en religeuze gelegenheden. Het masker-maken was een hooggewaardeerd ambacht dat van vader op zoon werd overgedragen, mét de kennis van de speciale symbolische betekenis. … Continue reading
Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in. … Continue reading
Zo groet men in India: met een lichte buiging en: ‘Namasté’ ofwel ‘Ik buig voor jou’. De vakdocent leert de leerlingen de sierlijke Indiase gebaren – én laat hen proeven van de razend populaire Bollywooddans. … Continue reading
De Attan is oorspronkelijk een dans van de Pashtun in Afghanistan. Het volk danste die bij alle mogelijke gelegenheden: in tijden van oorlog zowel als op bruiloften. Interessant voor de leerlingen eens te ervaren hoe het voelt: samen zo’n opzwepend ritme dansen. … Continue reading
De Turkse Halay wordt traditioneel gedanst tijdens bruiloften. Op een rij, of met z’n allen in een kring, komen de dansers langzaam op gang – en dan gaat het sneller en sneller. De vakdocent leert de groep de passen. Iedereen doet mee. Feest! … Continue reading
De voorouders van de Marrons vluchtten ooit het oeroud in – weg van de slavernij op de plantages. Hun cultuur wordt wel het best bewaarde stukje Afrika buiten Afrika genoemd. De leerlingen improviseren op de energieke dansen met veel ritmisch voetenwerk. … Continue reading
Hoe kom ik over op andere mensen? En hoe maak ik (nog beter) contact met ze?
In de workshops Jij & Ik komen diverse spelvormen aan bod. De leerlingen leren zich presenteren zoals ze dat zelf graag willen. … Continue reading
Ben jij een popstar? Word je vrolijk van gekke poppen met grappige stemmetjes?
In dit dagproject leren de leerlingen acteren – met een handpop die ze zelf maken van kosteloos materiaal. … Continue reading
De vakdocent drama werkt een hele schooldag met je groep aan een romantisch winterspel naar het boek The Snowman van Raymond Briggs. De leerlingen maken scènes en werken die uit. … Continue reading
Zingen is hot! In dit aanbod voor de leerkrachten en kinderen van de bovenbouw, zing je zelf weer eens in koor en leert de vakdocent je optimaal gebruik te maken van de bundel Come, follow me … Continue reading