Er zijn 15 resultaten gevonden.
Waarom jij er bent

Waarom ben ik er?

Deze grote vraag neemt ook jonge kinderen soms danig in beslag. In het prentenboek Waarom jij er bent hebben de grote mensen er allemaal hun eigen idee over.

lees meer »
Kasteel vol verhalen: Muis waait weg

Muis wil gaan zeilen,
maar het waait niet hard genoeg ...

Korte zinnen, een goed lopend metrum en veel humor: de eerste Kikker en Pad-verhalen dateren uit 1970, maar amuseren alsof ze gisteren zijn afgeleverd.

lees meer »
Prinsenkind

In Het Prinsenkind schreef Maranke Rinck verhalen bij dierportretten van Martijn van der Linden. Alle dieren dragen prachtige sieraden voor een feestelijke bijeenkomst - in Afrikaanse stijl. Ze zijn op weg naar ‘het prinsenkind’. 

lees meer »
Geen dag zonder lijn

Vanaf een jaar of acht krijgen veel kinderen problemen met hun eigen tekeningen. Dat is niet zo gek: ze zien hoeveel ‘mooier’ het werk van anderen uitpakt. Die onzekerheid kan verholpen worden...

lees meer »
Beestenboel

Wat is een koe? Vergelijk het trage herkauwen van de beroemde stier van Potter met de vreugdesprong van Frans Marc's koe die eindelijk weer de wei in mag.  Hang er een mooie foto naast van een prehistorische schildering in Lascaux en je weet ... 

lees meer »
Emoties in de muziek

Een project van vier lessen, die allemaal worden uitgevoerd door de vakdocent muziek. Wat doet muziek met je? Wat voel je erbij? Wat voor film zie je in je hoofd als je deze muziek hoort? En voelen we allemaal hetzelfde bij deze muziek?

lees meer »
Dingen - die er nog niet zijn

Lepels en vorken, gordijnstofjes, de Mini Cooper ... Ze bestonden niet, totdat iemand ze bedacht. Dit project wijdt de leerlingen in de geheimen van de ontwerper in.

lees meer »
Bij Rembrandt in de leer:
Het Portret

Rembrandt is zo beroemd dat hij geen achternaam nodig heeft. Vanuit de hele wereld komen de liefhebbers op zijn Nachtwacht af; zijn portretten - met dramatisch clair-obscur - worden meteen herkend. De leerlingen gaan aan het werk in Rembrandt's stijl.

lees meer »
In de leer bij de landschapsschilder

Landschapsschilder Karin Boers toont de leerlingen haar laatste schilderijen. Ze bespreekt de traditie van de Hollandse landschapsschilderkunst, de materialen die ze gebruikt en de problemen die ze tegenkomt.

lees meer »
Het onbekende land

Ergens is een land, hier ver vandaan. Een land met … ja, hoe ziet het er eigenlijk uit? Wie wonen er in dat land en wat groeit en bloeit er? Spreken ze er een taal? En trouwens, hoe heet het daar? We nemen elkaar mee op ontdekkingsreis. Ga je mee?

lees meer »
Gek van Japan!

Heb je je weleens afgevraagd waarom Van Gogh zo geliefd is in Japan? Onze stelling: hij ís een beetje Japans. Zó sterk liet hij zich beïnvloeden door de Japanse stijl. Een workshop over een Europese Japan-rage en de Japanse prenten-manie van Van Gogh. De leerlingen maken zelf een schilderij ‘in stijl’.

lees meer »
Balans en beweging

De Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder haalde zijn neus op voor massieve en deftige beeldhouwmaterialen als steen en marmer. Naar eigen zeggen prefereerde hij het ‘tekenen in de ruimte’ met ijzerdraad.

lees meer »
Picasso en Afrika

In grote delen van Afrika werden/worden maskers traditioneel gebruikt in rituele dansen en bij sociale en religeuze gelegenheden. Het masker-maken was een hooggewaardeerd ambacht dat van vader op zoon werd overgedragen, mét de kennis van de speciale symbolische betekenis.

lees meer »
Matisse in Marokko

Henri Matisse had veel invloed op de Westerse kunst. De schilder keek de kunst af bij islamitische vormgeving die hij zag in Noord-Afrika. De vakdocent vertelt over de reizen van Matisse en schildert met de leerlingen in zijn kleurige, vereenvoudigde stijl.

lees meer »
Een Feest van Kleuren

Schilderijen vol klinkende kleur toveren de school om in een lusthof voor het oog! Door de lessen van dit project worden de leerlingen zich bewust van de expressieve kracht van kleur en kleurencombinaties. Met verve gaan ze aan de slag.

lees meer »