Er zijn 63 resultaten gevonden.
De Regenboogslang - leven en kunst van de Aboriginals

De Regenboogslang uit de billabong, de waterpoel, slingert zich als leidraad door dit project over de oorspronkelijke bewoners van Australië. Met beelden en muziek, in verhalen en dans, geven de Aboriginals hun Droomtijd vorm. De leerlingen leven zich dansend en schilderend in de cultuur in.

lees meer »
Wij gaan op reis!

Vreemde landen ontdekken, slapen op spannende plekken, vuurtjes stoken en bergen beklimmen ... en dat allemaal in je verbeelding. De kleuters gaan op reis in hun hoofd en beleven menig avontuur.

lees meer »
Heksentuin

Een roodstenen huisje, midden in een tuin. Woont daar niet een heks…? Met dit project leid je de leerlingen letterlijk spelenderwijs de sprookjeswereld binnen van Lidia Postma,  schrijfster en illustrator  van het boek Heksentuin.

lees meer »
Op een winteravond

Boris Boswachter krijgt op een koude winteravond allerlei dieren aan het deur. Ze hebben het koud, maar Boris heeft maar een klein woninkje. Toch vindt hij voor al zijn vrienden een warm plekje in huis.

lees meer »
Zing! Met de onderbouw

Zingen is leuk en gezond. In dit aanbod voor leerkrachten en kinderen van de onderbouw, zing je zelf weer eens in koor en leert de vakdocent muziek je optimaal gebruik maken van bundels als Kleuter-wijs of van het liedaanbod in de muziekmethode.

lees meer »
In vruchtbare aarde - dans

Leven als plant: groeiend vanuit een zaadje in de grond, reikend naar licht, buigend in de wind ... Altijd gebonden aan die ene plek: met de wortels stevig in de aarde. De kinderen stellen het zich voor. Als ze weer door de ruimte mogen bewegen, realiseren ze zich hun vrijheid.

lees meer »
Ik was het water en jij het vuur

Spelen over aarde, water, lucht en vuur, met een watermantel, vuurhoed, modderschoenen en luchtstaf. Deze speciaal door kunstenaars ontworpen attributen zijn de inspiratie voor dramalessen over de vier elementen.

lees meer »
Pret in de Poepfabriek

Stel je voor, we gaan op bezoek bij de Poepfabriek! Nemen dus een kijkje in ons eigen lichaam. Wat gebeurt er allemaal met dat hapje brood en die slok chocomel? We ontdekken het spelenderwijs, in een spannend avontuur over een fabriek die met sluiten wordt bedreigd...

lees meer »
Hugo hoort bij ons

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt één hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor de ouders of andere groepen wordt opgevoerd.

lees meer »
Kikker is bang

Dramadocent Elke Steenstra speelt het spannende tafelpoppenspel Kikker is bang. Kikker is ’s avonds alleen thuis en hoort vreemde geluiden. Hij rent naar Eend, maar dat helpt niet...

lees meer »
Wat doe jij voor de kost?
Beroepen vroeger en nu

Mechanisering en robotisering veranderen beroepen, productie en productieprocessen. Deze workshopreeks maakt het mogelijk daarop ook met de jongere kinderen in te gaan. In hun spel reizen ze met de 'tijdmachine' naar 1900 - en terug.

lees meer »
Doornroosje en de mensen van het kasteel

In de klas arriveert een koffer vol spullen uit Doornroosjes Kasteel. De leerlingen brengen met het zilveren dienblad, de lantaarn, geldkist en gouden handspiegel de inwoners van het kasteel tot leven.

lees meer »
Zing! Met de middenbouw

Zingen, de meest natuurlijke manier om jezelf volledig uit te drukken. In dit aanbod voor leerkrachten en kinderen van de middenbouw, zing je zelf weer eens in koor en leert de vakdocent je optimaal gebruik maken van Eigen-wijs of

lees meer »
De lange weg naar huis

Van huis en haard verdreven zijn. Heimwee en verlangen naar je thuis, ver weg en misschien onbereikbaar. Het thema is van alle tijden en in 2018 helaas zeer actueel. In dit project maken de leerlingen er theater over.

lees meer »
Pikkuhenki

Pikkuhenki is eigenlijk niet zichtbaar. Maar als ze eenmaal in je hoofd zit, kan er van alles gebeuren. Je durft ineens veel meer en het lijkt wel of iedereen naar je luistert. Dan gaat het er maar om wat je met die macht gaat doen...

lees meer »
Middernacht...
Kijk, er komt leven in!

Leren spelen - en je beter bewust worden van je lijf en lichaamsdelen. In dit laboratorium laten de leerlingen hun robot of pop tot leven komen - zoals ooit Professor Frankenstein z'n monster, en Meneer Gepetto z'n Pinnokio.

lees meer »
Schrijver in de klas - Het denken van de dingen?

Heeft de balpen in mijn hand zijn eigen leven? Wat zou hij voelen?

Verplaats je eens in de voorwerpen om je heen. Wat zouden de dingen eigenlijk denken?

lees meer »
De giraffe, de peli en ik

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt een hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor 't publiek wordt opgevoerd.

lees meer »
'Namasté' vanuit India

Zo groet men in India: met een lichte buiging en: ‘Namasté’ ofwel ‘Ik buig voor jou’. De vakdocent leert de leerlingen de sierlijke Indiase gebaren - én laat hen proeven van de razend populaire Bollywooddans.

lees meer »
De Attan uit Afghanistan

De Attan is oorspronkelijk een dans van de Pashtun in Afghanistan. Het volk danste die bij alle mogelijke gelegenheden: in tijden van oorlog zowel als op bruiloften. Interessant voor de leerlingen eens te ervaren hoe het voelt: samen zo'n opzwepend ritme dansen.

lees meer »
De Halay uit Turkije

De Turkse Halay wordt traditioneel gedanst tijdens bruiloften. Op een rij, of met z'n allen in een kring, komen de dansers langzaam op gang - en dan gaat het sneller en sneller. De vakdocent leert de groep de passen. Iedereen doet mee. Feest!

lees meer »
De dans van de Marrons
van Suriname

De voorouders van de Marrons vluchtten ooit het oeroud in - weg van de slavernij op de plantages. Hun cultuur wordt wel het best bewaarde stukje Afrika buiten Afrika genoemd. De leerlingen improviseren op de energieke dansen met veel ritmisch voetenwerk.

lees meer »
De Improvisatie-bus

Vorm geven aan je rol; echt een verhaal vertellen. De Improvisatie-bus bevat 30 spelopdrachten die de leerlingen stimuleren in het eigen spel te associëren, luisteren, kijken en samen te spelen. En vooral: vertrouwen te krijgen in de eigen fantasie.

lees meer »
Jij & Ik

Hoe kom ik over op andere mensen? En hoe maak ik (nog beter) contact met ze?

In de workshops Jij & Ik komen diverse spelvormen aan bod. De leerlingen leren zich presenteren zoals ze dat zelf graag willen.

lees meer »
1-2-3 theater! Popstar

Ben jij een popstar? Word je vrolijk van gekke poppen met grappige stemmetjes?

In dit dagproject leren de leerlingen acteren - met een handpop die ze zelf maken van kosteloos materiaal.

lees meer »
Musical: En garde!

Een middeleeuws sprookje met een echte prinses en een hoge toren, een koningin, een leger lijfwachten en een volk dat in opstand komt. Bereid je voor op En garde!

lees meer »
Musical: Wild West Wannabe

Sally wil weg uit haar dorp, omdat er niets te beleven is. Ze is hopeloos verliefd op het zoontje van de burgemeester: Barney is overal geweest en vertelt de spannendste verhalen over verre landen.

lees meer »
Musical: De Kakelhoeve

Op de Kakelhoeve gaat alles zijn gangetje, al eeuwen. Tot wethouder De Waal besluit een spoorlijn aan te leggen, dwars door de boerderij. Tja, die moet dus helaas worden afgebroken ...

lees meer »
Musical: Kermis & Co

De kermis is weer aanbeland in de stad en het is een dolle boel. Er bloeit zelfs een liefde op. Samen genieten Carlo en Simone van het uitzicht vanuit het reuzenrad. Wijkagenten Van der Wal en Van der Sloot lopen hun dagelijkse ronde,...

lees meer »
Musical: Hoogseizoen

Het regent, zoals altijd op de camping. Gelukkig is er een sluis die ervoor zorgt dat het veld droog blijft. Maar er gebeuren vreemde dingen en er wordt zelfs gestolen. Isa, Maud, Sterre en Thijs gaan op onderzoek uit.

lees meer »
Zing! Met de bovenbouw

Zingen is hot! In dit aanbod voor de leerkrachten en kinderen van de bovenbouw, zing je zelf weer eens in koor en leert de vakdocent je optimaal gebruik te maken van de bundel Come, follow me

lees meer »
De hitte van de vulkaan

We gaan de diepte in. Zorg dat je luchtig bent gekleed, want we zullen de hitte gaan voelen en het in het lokaal laten donderen. De weg de vulkaan in is een avontuur op zich -maar door de ritmische klanken van wat we onderweg tegenkomen, best uit te houden.

lees meer »
Latijns-Amerikaanse samba's

Vakdocent Pieter-Jan Nijessen geeft de kinderen les op samba-instrumenten uit Brazilië. Ze bespelen de surdo, tamborim, a gogo, shaker en repenique, instrumenten die de basis vormen voor het carnaval in Rio de Janeiro.

lees meer »
De wereld rond met muziek

Maak zelf de keus welke werelddelen de vakdocent muziek met je groep bezoekt: wordt dat het Australië van de Aboriginals, het Braziliaanse carnaval, een Turkse bruiloft? Of een echte wereldreis, met iedere les nieuwe muziek op weer een ander percussie-instrument?

lees meer »
Een Turkse bruiloft

De leerlingen bespelen de darbuka en riq. Spelenderwijs leren ze de typische slag- en vingertechniek waarmee deze instrumenten uit Turkije worden bespeeld. We bereiden ons voor op 'de feestelijke opening van een Turkse bruiloft', onze eindpresentatie.

lees meer »
Djembé's uit Afrika

De leerlingen leren verschillende Afrikaanse ritmes en de daarbij behorende slagtechniek. Ze trommelen gezamenlijk aan het eind van de les al een aardig ritme.

lees meer »
Boomwhackers

Energieke workshops die klinken als ... boom! whack! Boomwhackers zijn wat je noemt een hit in het muziekonderwijs. Je kunt er samen ritmes en melodieën mee spelen. De leerlingen leren hun eigen muziek maken met de plastic buizen.

lees meer »
Maak je eigen vlog!

Een vlog is een ‘videodagboek’ over wat je zelf meemaakt, in je eigen leven. En wat is dan leuker dan een vlog te maken op je eigen school?  In deze workshop voor groep 7 en 8 vloggen de leerlingen een hele dag over een bijzondere activiteit op school: een theaterdag, een schoolfeest, een project- of themadag…

lees meer »
'Omslaan' interactieve dansvoorstelling over vriendschap

Twee professionele dansers dansen mét de leerlingen een verhaal over vriendschap. In de dans vragen ze zich af wat ‘vriendschap’ eigenlijk betekent.

lees meer »
Commedia dell'arte

Met behulp van zelfgemaakte maskers spelen de leerlingen de verschillende personages van de beroemde Italiaanse Commedia.  Tijdens de eindpresentatie waant iedereen zich in het oude Venetië, waar het carnaval en de commedia dell’ arte hoogtij vierden.

lees meer »
Dierenvrienden

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt één hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor de ouders of andere groepen wordt opgevoerd.

lees meer »
(Indisch) kind in 1850 -
Saidjah en Adinda

Saidjah en Adinda biedt inkijk in een niet te verwaarlozen aspect van onze koloniale geschiedenis: de onderdrukking. De leerlingen beluisteren het verhaal en spelen het in de aansluitende dramalessen - in Indische stijl - uit met zelfgemaakte wajangpoppen.

lees meer »
Schrijf een hit!

Leerlingen zitten vol creativiteit en muzikaliteit - al realiseren ze zich dat zelf vaak niet. We dagen hen uit: ze schrijven gezamenlijk een lied in zelfgekozen sfeer. En de uitvoering op een van de schoolfeesten wordt een hit.

lees meer »
Ons schoolfeest, thema of reisje in beeld

Fotograaf Daan Paans laat de leerlingen kennismaken met zijn vak: de documentaire fotografie. Hij toont hoe beelden kunnen worden geïnterpreteerd en praat met de leerlingen over het verschil tussen het maken van familiekiekjes en het werkelijk vertellen van een verhaal met fotografie.

lees meer »
Groep 8 - Bericht aan de toekomst

Groep 8 blaast leven in de klassenfoto! Op een foto staat iedereen stil en wordt geen woord gesproken. In dit geval maken de kinderen in 90 minuten een korte film - een bericht aan hun klasgenootjes en zichzelf in de toekomst.

lees meer »
Dansen door alle landen

Een wervelend dansproject, waarvan alle lessen worden uitgevoerd door de dansdocent. De leerlingen bezoeken op dansante wijze de verschillende continenten. Afrika, Azië, Latijns-Amerika en/of Europa? De keuze is aan jou.

lees meer »
Vlug als water

De leerlingen bekijken en beschrijven water en vragen zich af hoe het beweegt, wat het kan en hoe het van vorm, substantie, in snelheid of beweging kan veranderen. Hamvraag natuurlijk in deze dansles: hoe vertalen we ‘water’ naar bewegingen van het eigen lichaam?

lees meer »
Dierkwaliteiten

We zijn op pad in de jungle. Een gevaarlijke tocht, dus we moeten ons goed voorbereiden. Welke dieren kunnen tegenkomen? Hoe bewegen zij zich voort? Een serie workshops over diereigenschappen, én een goede kennismaking met dans. Alle basisprincipes van de discipline komen aan bod. 

lees meer »
Spelen met de Kamishibai

Kamishibai is een vorm van Japans verteltheater. De kinderen spelen samen een verhaal uit aan de hand van de prenten in het vertelkastje. Extra leuk is het, als ze die prenten zelf hebben getekend.

lees meer »
Verhaal als spelmateriaal
doorgaande drama-leerlijn

Gloednieuwe workshopserie voor elke groep, gebaseerd op mooie kinderboeken. Samen vormen ze een doorgaande leerlijn, die inzet op de ontwikkeling van de competenties creëren, presenteren en sociale vaardigheden.

lees meer »
Zing! Met de hele school

Weer terug van nooit helemaal weggeweest: samen zingen. Zingen is hot! Leuk en gezond, de meest natuurlijke manier om jezelf volledig uit te drukken. Door te zingen verbind je je met jezelf, met de ander en met het grotere geheel. 

lees meer »
De Reuzenperzik -
theater in één dag

Een humoristische voorstelling, in één dag gemaakt en gespeeld door de hele school! De vakdocenten theater zijn de hele dag aanwezig en nemen ALLE leerlingen mee in Roald Dahls verhaal van James en de Reuzenperzik.

lees meer »
De Reuzenperzik - met theaterlessen vooraf

ALLE leerlingen van de school spelen mee in De Reuzenperzik. Na 2 theaterworkshops door de vakdocenten staan ze zelfverzekerd op het podium, en spelen hun scène vol spelplezier.

lees meer »
De Ridders van de Ronde Tafel - theater in één dag

De hele school smult van de spannende verhalen over Koning Arthurs dappere ridders. Op de feestelijke theaterdag spelen ALLE leerlingen hun rol in een echt middeleeuws schouwspel in de Ridder(gym)zaal.

lees meer »
Ridders v.d. Ronde Tafel - met theaterlessen vooraf

Theaterles voor de hele school in het teken van Koning Arthurs hoofse ridders. In de eindpresentatie(s) spelen ALLE leerlingen hun rol in een middeleeuws schouwspel in de Ridder(gym)zaal.

lees meer »
Vertellingen uit 1001 Nacht -
Theater in één dag

De wrede sultan Sjahriaar is zó verwend dat niets hem meer kan boeien. Zijn hofhouding laat clowns optreden, acrobaten, slangenbezweerders - de sultan blijft dodelijk verveeld. Tot Sheherazade het paleis bezoekt, het meisje dat zo eindeloos prachtig kan vertellen!

lees meer »
Vertellingen uit 1001 nacht - met theaterlessen vooraf

Fantastische Arabische verhalen, sinds de 18e eeuw met veel succes in Europa geïntegreerd. De Vertellingen uit 1001 Nacht bieden de inspiratie voor dit schoolproject in oosterse sfeer, waaraan de HELE school kan meewerken.

lees meer »
Reis om de wereld

Iedereen aan boord voor deze kleurrijke wereldreis! Met de HELE school vlieg je de wereld rond, in een bonte voorstelling vol muziek en dans. Van Mexico tot China, van Spanje tot Australië en Brazilië tot Zuid-Afrika... iedere groep toont van een zelfgekozen plek op aarde hoe de mensen daar dansen, zingen en muziek maken.

lees meer »
Fame!

Wie wil er nou niet spelen en zingen in een échte band? Een rockartiest zijn en schitteren op een podium? BandEvent arriveert met een aanhanger vol drumstellen, elektrische gitaren, synthesizers,  microfoons, conga's en bongo's, en zet de school op z'n kop!

lees meer »
Wintertijd

Wintertijd.  Buiten is het koud en wordt het heel vroeg donker. Als de kinderen geluk hebben valt er een mooi pak sneeuw en vriest het hard genoeg om te kunnen gaan schaatsen.  Na afloop is het binnen lekker warm en maken we het gezellig bij een open haardvuur, brandende kaarsjes  en een feestelijk maal.

lees meer »
Wachten op Sinterklaas

Speciaal voor Sint schreven de Showbizznomaden een cd vol met nieuwerwetse Sinterklaasliedjes. Na de inspirerende workshops in de ochtend zingen alle kinderen de liedjes uit volle borst mee tijdens de middagvoorstelling.

lees meer »
Het leerlingen-(kerst)orkest

Hoeveel leerlingen bij jou op school hebben muziekles? En hoeveel kinderen hebben dat niet, maar zouden graag eens muziek willen maken? Op basis van het niveau van de muzikanten, stelt de vakdocent een kort muziekprogramma samen en studeert dat met de leerlingen in.

lees meer »
Het docenten (kerst)koor

Geen optreden ván, maar vóór de leerlingen!  Stel je voor: buiten is het koud, binnen branden de kaarsjes en zingt het meesters- en juffenkoor zijn lied. Zingend met de collega’s breng je Kerstmis de school binnen en toont de leerlingen hoe fijn het is samen te zingen.

lees meer »