Er zijn 50 resultaten gevonden.
Het mooiste boek van de wereld

Ella is helemaal in de ban van het boek dat de juffrouw voorleest en is ontroostbaar als ze door ziekte het einde mist. Maar gelukkig komt opa met een oplossing… Het boek van Ella bundelt vijf verhalen rond de eigenwijze kleine Ella. 

lees meer »
Waarom jij er bent

Waarom ben ik er?

Deze grote vraag neemt ook jonge kinderen soms danig in beslag. In het prentenboek Waarom jij er bent hebben de grote mensen er allemaal hun eigen idee over.

lees meer »
Kikker en z'n vriendjes

Dramadocent Elke Steenstra speelt het vrolijke poppenspel Kikker is Kikker. Kikker is verdrietig. Hij mag dan mooi groen zijn (z’n lievelingskleur) ...

lees meer »
Een vissengeheim

Een spannend en ontroerend interactief verhaal over vissen in de zee. Schrijver Evelien Pullens vertelt het in de kring, met de hulp van handpoppen. Onder water worden de dingen van verschillende kanten bekeken:

lees meer »
Oe-koek

Ko en Kuik komen vers uit het nest. Ko doet er alles aan om net zo te zijn als Kuik, het uilskuiken. Hij is toch zeker ook een uil? Dat hij steeds in de klok kruipt om koekoek te roepen, moet hij alleen nog even afleren ...

lees meer »
Waar is Kat?

Detective de Boer wil altijd alles weten. Samen met Kat speurt hij overal naar antwoorden op vragen. Waarom sleept Buur zo met haar spullen? Wat moet ze met die lege dozen? Maar hoe meer vragen hij stelt, des te minder antwoorden hij krijgt.

lees meer »
Een kamer van krijt

Aan de hand van haar boek Een kamer van krijt neemt Evelien Pullens de kleuters mee in een vrolijke spelles over verhuizen en nieuwe vriendjes leren kennen.

lees meer »
Kijk nog eens achterom

Het oude huis, de poes die weggelopen is, of oma die is doodgegaan. Ze zijn verdwenen, het is voorbij, maar je herinnert het je nog. Dit project helpt aandacht besteden aan groot of klein leed in de klas.

lees meer »
Speelgoed voor Sinterklaas

De klas kijkt en speelt mee in een sinterklaasspel waarin de Sint stap voor stap zichzelf wordt. De Goedheiligman is onderweg naar Nederland. De kinderen varen mee als zijn Pieten en spelen later het speelgoed in de winkel waar de Sint zijn inkopen doet.

lees meer »
Toet toet! Ik kom eraan!

Een vrolijk muziekproject van vier lessen, die allemaal worden uitgevoerd door de vakdocent muziek. De kinderen zingen liedjes over de fiets, spelen ritmes over de brandweer en spelen een politieagent die het verkeer regelt.

lees meer »
Hugo hoort bij ons

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt één hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor de ouders of andere groepen wordt opgevoerd.

lees meer »
Kikker is bang

Dramadocent Elke Steenstra speelt het spannende tafelpoppenspel Kikker is bang. Kikker is ’s avonds alleen thuis en hoort vreemde geluiden. Hij rent naar Eend, maar dat helpt niet...

lees meer »
Kasteel vol verhalen: Muis waait weg

Muis wil gaan zeilen,
maar het waait niet hard genoeg ...

Korte zinnen, een goed lopend metrum en veel humor: de eerste Kikker en Pad-verhalen dateren uit 1970, maar amuseren alsof ze gisteren zijn afgeleverd.

lees meer »
De boomhut van Sofie en Kadir

Een project van vier workshops, die allemaal worden uitgevoerd door de vakdocent muziek. Kadir en Sofie beleven na schooltijd samen allerlei avonturen in het bos. Ze zien een egel, bouwen een boomhut en verzinnen hun eigen geheime (noten)schrift.

lees meer »
Van vroeger tot nu: Nederlandse kinderliedjes

Een serie nostalgische muzieklessen, met de liedjes die veel opa's en oma's nog wel kennen.  De vakdocent zingt 'Zeg, ken jij de Mosselman' en 'Schipper, mag ik overvaren' met de leerlingen en leert hen de bijbehorende dansjes. Verzoeknummers mogelijk!

lees meer »
De kat komt eraan!

In een grote luchtballon zeilt een klein muisje zachtjes door de prachtig blauwe lucht. En ineens: de donkere schaduw van een kat. Een noodkreet brengt het muizendorp in rep en roer: De kat komt eraan!

lees meer »
Wat doe jij voor de kost?
Beroepen vroeger en nu

Mechanisering en robotisering veranderen beroepen, productie en productieprocessen. Deze workshopreeks maakt het mogelijk daarop ook met de jongere kinderen in te gaan. In hun spel reizen ze met de 'tijdmachine' naar 1900 - en terug.

lees meer »
De toverclub

De toverclub van Carlo, Zahra en Michel kent eigen regels en geheimen. Schrijfster Evelien Pullens leest voor uit haar boek Carlo en Zahra. De toverclub – over de drie vrienden en hun club.

lees meer »
Pikkuhenki

Pikkuhenki is eigenlijk niet zichtbaar. Maar als ze eenmaal in je hoofd zit, kan er van alles gebeuren. Je durft ineens veel meer en het lijkt wel of iedereen naar je luistert. Dan gaat het er maar om wat je met die macht gaat doen...

lees meer »
De giraffe, de peli en ik

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt een hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor 't publiek wordt opgevoerd.

lees meer »
Stel je voor:
Je bent kind in 1550...

Pieter Bruegel heeft ons als geen ander een beeld gegeven van het volksleven in de zestiende eeuw. De leerlingen bekijken zijn werk en vergelijken hun eigen leven met dat van een kind in de Tijd van Steden en Staten.

lees meer »
Kop-boetseren

Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk.

lees meer »
Bijbelverhalen -
Mijn vader de bouwmeester

De groep mag lekker onderuit gaan zitten en luisteren naar een spannend verhaal. De dochter van een piramide-bouwer in Egypte vertelt hoe ze heeft gezien dat de dochter van de farao een baby uit de Nijl viste en opvoedt als haar eigen zoon.

lees meer »
Spelen met taal

In deze interactieve voorstelling van het muzikale duo Mees & Leek, maken de leerlingen kennis met Rosa Lang van Stof, van huis uit een keurige dame …

lees meer »
De Improvisatie-bus

Vorm geven aan je rol; echt een verhaal vertellen. De Improvisatie-bus bevat 30 spelopdrachten die de leerlingen stimuleren in het eigen spel te associëren, luisteren, kijken en samen te spelen. En vooral: vertrouwen te krijgen in de eigen fantasie.

lees meer »
Jij & Ik

Hoe kom ik over op andere mensen? En hoe maak ik (nog beter) contact met ze?

In de workshops Jij & Ik komen diverse spelvormen aan bod. De leerlingen leren zich presenteren zoals ze dat zelf graag willen.

lees meer »
1-2-3 theater! Popstar

Ben jij een popstar? Word je vrolijk van gekke poppen met grappige stemmetjes?

In dit dagproject leren de leerlingen acteren - met een handpop die ze zelf maken van kosteloos materiaal.

lees meer »
1-2-3 Theater! De sneeuwman

De vakdocent drama werkt een hele schooldag met je groep aan een romantisch winterspel naar het boek The Snowman van Raymond Briggs. De leerlingen maken scènes en werken die uit.

lees meer »
Musical: Wild West Wannabe

Sally wil weg uit haar dorp, omdat er niets te beleven is. Ze is hopeloos verliefd op het zoontje van de burgemeester: Barney is overal geweest en vertelt de spannendste verhalen over verre landen.

lees meer »
Musical: De Kakelhoeve

Op de Kakelhoeve gaat alles zijn gangetje, al eeuwen. Tot wethouder De Waal besluit een spoorlijn aan te leggen, dwars door de boerderij. Tja, die moet dus helaas worden afgebroken ...

lees meer »
Musical: Kermis & Co

De kermis is weer aanbeland in de stad en het is een dolle boel. Er bloeit zelfs een liefde op. Samen genieten Carlo en Simone van het uitzicht vanuit het reuzenrad. Wijkagenten Van der Wal en Van der Sloot lopen hun dagelijkse ronde,...

lees meer »
Musical: Hoogseizoen

Het regent, zoals altijd op de camping. Gelukkig is er een sluis die ervoor zorgt dat het veld droog blijft. Maar er gebeuren vreemde dingen en er wordt zelfs gestolen. Isa, Maud, Sterre en Thijs gaan op onderzoek uit.

lees meer »
Proeven met taal

Wat bedoelen mensen als ze zeggen dat het ‘je voor de wind gaat’ of dat je juist ‘uit het lood geslagen bent’? Wanneer ben je ‘uit balans’? En hoezo moet je nodig ‘een toontje lager zingen’?

lees meer »
Stop-motion film maken

Er is eigenlijk geen thema of onderwerp op school, waarover je géén leuke stop-motion film kunt maken. Deze bij kinderen zeer populaire animatietechniek geeft op creatieve en speelse wijze gelegenheid een verhaal te vertellen met direct zichtbaar resultaat. 

lees meer »
Maak je eigen vlog!

Een vlog is een ‘videodagboek’ over wat je zelf meemaakt, in je eigen leven. En wat is dan leuker dan een vlog te maken op je eigen school?  In deze workshop voor groep 7 en 8 vloggen de leerlingen een hele dag over een bijzondere activiteit op school: een theaterdag, een schoolfeest, een project- of themadag…

lees meer »
Goed / Fout

Het nepnieuws vliegt ons om de oren - en vroeger konden ze er ook wat van. In tijden van oorlog werd goed betaald voor propaganda-kunst. Andere schilders protesteerden juist tegen het geweld. Deze workshop werkt aan de mediawijsheid van de leerlingen.

lees meer »
'Omslaan' interactieve dansvoorstelling over vriendschap

Twee professionele dansers dansen mét de leerlingen een verhaal over vriendschap. In de dans vragen ze zich af wat ‘vriendschap’ eigenlijk betekent.

lees meer »
Ik ben 11 en er is oorlog

Op het jeugdjournaal hoor je de verhalen van kinderen in oorlogsgebieden. Hoe ziet het dagelijks leven van die kinderen eruit? Schrijver en theaterdocent Evelien Pullens brengt verhalen van kinderen in oorlogsgebieden op een lichte en speelse manier in de klas. De verhalen komen uit haar boek ‘Waar ik woon, is het oorlog’.

lees meer »
Dierenvrienden

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt één hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor de ouders of andere groepen wordt opgevoerd.

lees meer »
Schrijf een hit!

Leerlingen zitten vol creativiteit en muzikaliteit - al realiseren ze zich dat zelf vaak niet. We dagen hen uit: ze schrijven gezamenlijk een lied in zelfgekozen sfeer. En de uitvoering op een van de schoolfeesten wordt een hit.

lees meer »
'Waar kom ik vandaan? Waar ga ik naartoe?'

Vanuit deze filosofische startvragen maken de leerlingen een poëtische videofilm. Filmmaker Casper Sikken toont hen de vertelkracht van abstracte beelden in film en fotografie. Hij laat zien hoe je sfeer in beeld vangt en hoe met beelden gevoel kan worden uitgedrukt.

lees meer »
Groep 8 - Zo wil ik het onthouden

In dit speciale project maken de leerlingen van groep 8 werk van hun bijna-voorbije schooltijd. Ze fotograferen en schrijven samen een echt boek - helemaal volgens wat zij zelf besluiten te willen bewaren.

lees meer »
Ons schoolfeest, thema of reisje in beeld

Fotograaf Daan Paans laat de leerlingen kennismaken met zijn vak: de documentaire fotografie. Hij toont hoe beelden kunnen worden geïnterpreteerd en praat met de leerlingen over het verschil tussen het maken van familiekiekjes en het werkelijk vertellen van een verhaal met fotografie.

lees meer »
Groep 8 - Bericht aan de toekomst

Groep 8 blaast leven in de klassenfoto! Op een foto staat iedereen stil en wordt geen woord gesproken. In dit geval maken de kinderen in 90 minuten een korte film - een bericht aan hun klasgenootjes en zichzelf in de toekomst.

lees meer »
Verhaal als spelmateriaal
doorgaande drama-leerlijn

Gloednieuwe workshopserie voor elke groep, gebaseerd op mooie kinderboeken. Samen vormen ze een doorgaande leerlijn, die inzet op de ontwikkeling van de competenties creëren, presenteren en sociale vaardigheden.

lees meer »
Zing! Met de hele school

Weer terug van nooit helemaal weggeweest: samen zingen. Zingen is hot! Leuk en gezond, de meest natuurlijke manier om jezelf volledig uit te drukken. Door te zingen verbind je je met jezelf, met de ander en met het grotere geheel. 

lees meer »
Vertellingen uit 1001 Nacht -
Theater in één dag

Koning Sjahriaar kan niet slapen en is ten einde raad. Geen drankje werkt, niets dat hem helpt. Tot op zekere dag de mooie Sheherazade het paleis bezoekt. Zij heeft een hoofd vol prachtige verhalen, waarvan ze er elke avond een vertelt. De koning slaapt als een roos.

lees meer »
Laat me dromen - Meezingvoorstelling in één dag
Laat die dromen nu maar komen, laat me dromen dat ik de held ben ...

De Showbizznomaden schreven tekst en muziek van 12 eigentijdse liedjes. Samen met de kinderen zetten ze de school in vuur en vlam.

lees meer »
Laat me dromen - Meezingvoorstelling met muzieklessen vooraf

Alle kinderen van de school zingen uit volle borst mee met Laat me dromen.  In deze versie van het project leert iedere groep de muziek goed kennen tijdens de zang- of percussielessen van de vakdocenten/musici.

lees meer »
Spelen met Annie

Annie M.G. Schmidt is ondertussen cultureel erfgoed; haar geestige verhalen en gedichten lezen we al 60 jaar aan elkaar voor. De leerlingen maken er per groep een presentatie van, in hun eigen klaslokaal. Ouders zijn welkom - als ze zich tenminste laten afstoffen door mevrouw Helderder!

lees meer »