Er zijn 29 resultaten gevonden.
Wij gaan op reis!

Vreemde landen ontdekken, slapen op spannende plekken, vuurtjes stoken en bergen beklimmen ... en dat allemaal in je verbeelding. De kleuters gaan op reis in hun hoofd en beleven menig avontuur.

lees meer »
De Aboriginals van Australië

De Aboriginalcultuur beleeft een herwaarding: de volkeren leefden tot voor kort nog in compleet evenwicht met de natuur.  In hun kunst verbeeldden de Aboriginals verhalen uit de Droomtijd, toen volgens de overlevering de ruige natuur van Australië haar vorm kreeg.

lees meer »
Kunst in de moskee (en kerk)

Christus en zijn volgelingen zijn talloze malen in beeld gebracht. Maar in een moskee zul je geen beeld tegenkomen van de profeet. In de islam vermijdt men het afbeelden van levende wezens en islamitische kunstenaars bedachten daarom een alternatief.

lees meer »
Het onbekende land

Ergens is een land, hier ver vandaan. Een land met … ja, hoe ziet het er eigenlijk uit? Wie wonen er in dat land en wat groeit en bloeit er? Spreken ze er een taal? En trouwens, hoe heet het daar? We nemen elkaar mee op ontdekkingsreis. Ga je mee?

lees meer »
Onderdak - onder dak

Altijd al - en overal - bouwen mensen huizen voor zichzelf. Dat is bittere noodzaak, willen we beschermd zijn tegen regen en kou, wilde dieren en ander ongewenst bezoek. De manier waarop we wonen, hing vroeger helemaal af van de materialen die te vinden waren.

lees meer »
Gek van Japan!

Heb je je weleens afgevraagd waarom Van Gogh zo geliefd is in Japan? Onze stelling: hij ís een beetje Japans. Zó sterk liet hij zich beïnvloeden door de Japanse stijl. Een workshop over een Europese Japan-rage en de Japanse prenten-manie van Van Gogh. De leerlingen maken zelf een schilderij ‘in stijl’.

lees meer »
Picasso en Afrika

In grote delen van Afrika werden/worden maskers traditioneel gebruikt in rituele dansen en bij sociale en religeuze gelegenheden. Het masker-maken was een hooggewaardeerd ambacht dat van vader op zoon werd overgedragen, mét de kennis van de speciale symbolische betekenis.

lees meer »
Bijbelverhalen -
Mijn vader de bouwmeester

De groep mag lekker onderuit gaan zitten en luisteren naar een spannend verhaal. De dochter van een piramide-bouwer in Egypte vertelt hoe ze heeft gezien dat de dochter van de farao een baby uit de Nijl viste en opvoedt als haar eigen zoon.

lees meer »
De magie van het regenwoud

Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in.

lees meer »
'Namasté' vanuit India

Zo groet men in India: met een lichte buiging en: ‘Namasté’ ofwel ‘Ik buig voor jou’. De vakdocent leert de leerlingen de sierlijke Indiase gebaren - én laat hen proeven van de razend populaire Bollywooddans.

lees meer »
De Attan uit Afghanistan

De Attan is oorspronkelijk een dans van de Pashtun in Afghanistan. Het volk danste die bij alle mogelijke gelegenheden: in tijden van oorlog zowel als op bruiloften. Interessant voor de leerlingen eens te ervaren hoe het voelt: samen zo'n opzwepend ritme dansen.

lees meer »
De Halay uit Turkije

De Turkse Halay wordt traditioneel gedanst tijdens bruiloften. Op een rij, of met z'n allen in een kring, komen de dansers langzaam op gang - en dan gaat het sneller en sneller. De vakdocent leert de groep de passen. Iedereen doet mee. Feest!

lees meer »
De dans van de Marrons
van Suriname

De voorouders van de Marrons vluchtten ooit het oeroud in - weg van de slavernij op de plantages. Hun cultuur wordt wel het best bewaarde stukje Afrika buiten Afrika genoemd. De leerlingen improviseren op de energieke dansen met veel ritmisch voetenwerk.

lees meer »
Afrika, bron van inspiratie

Het Afrikaanse Ghana komt tot leven in de magische verhalen in De dans van de drummers. De leerlingen verdiepen zich in het boek van Hans Hagen en bekijken de etsen die Marianne de Moor maakte in Tanzania.

lees meer »
Latijns-Amerikaanse samba's

Vakdocent Pieter-Jan Nijessen geeft de kinderen les op samba-instrumenten uit Brazilië. Ze bespelen de surdo, tamborim, a gogo, shaker en repenique, instrumenten die de basis vormen voor het carnaval in Rio de Janeiro.

lees meer »
De wereld rond met muziek

Maak zelf de keus welke werelddelen de vakdocent muziek met je groep bezoekt: wordt dat het Australië van de Aboriginals, het Braziliaanse carnaval, een Turkse bruiloft? Of een echte wereldreis, met iedere les nieuwe muziek op weer een ander percussie-instrument?

lees meer »
Australië - De geheimzinnige klank van de didgeridoo

De kinderen bespelen de Australische didgeridoo. Met speelse (adem)oefeningen leren ze de blaastechniek, om uiteindelijk die betoverende toon te kunnen laten horen op de sierlijke didgeridoo. Ze maken gebruik van 'aarde- en luchtinstrumenten’.

lees meer »
Een Turkse bruiloft

De leerlingen bespelen de darbuka en riq. Spelenderwijs leren ze de typische slag- en vingertechniek waarmee deze instrumenten uit Turkije worden bespeeld. We bereiden ons voor op 'de feestelijke opening van een Turkse bruiloft', onze eindpresentatie.

lees meer »
Djembé's uit Afrika

De leerlingen leren verschillende Afrikaanse ritmes en de daarbij behorende slagtechniek. Ze trommelen gezamenlijk aan het eind van de les al een aardig ritme.

lees meer »
Stop-motion film maken

Er is eigenlijk geen thema of onderwerp op school, waarover je géén leuke stop-motion film kunt maken. Deze bij kinderen zeer populaire animatietechniek geeft op creatieve en speelse wijze gelegenheid een verhaal te vertellen met direct zichtbaar resultaat. 

lees meer »
Delfts blauw - uit China

Een vaas, een tegel, een bord, kopje of een heel servies... je hebt vast wel íets met Delfts blauw in huis? En als jij het niet hebt, dan opa of oma zeker. Delfts blauw serviesgoed is al populair sinds het in de Gouden Eeuw werd uitgevonden. Want ja, typisch Nederlands. Goed bedacht van ons ...

lees meer »
Matisse in Marokko

Henri Matisse had veel invloed op de Westerse kunst. De schilder keek de kunst af bij islamitische vormgeving die hij zag in Noord-Afrika. De vakdocent vertelt over de reizen van Matisse en schildert met de leerlingen in zijn kleurige, vereenvoudigde stijl.

lees meer »
Ik ben 11 en er is oorlog

Op het jeugdjournaal hoor je de verhalen van kinderen in oorlogsgebieden. Hoe ziet het dagelijks leven van die kinderen eruit? Schrijver en theaterdocent Evelien Pullens brengt verhalen van kinderen in oorlogsgebieden op een lichte en speelse manier in de klas. De verhalen komen uit haar boek ‘Waar ik woon, is het oorlog’.

lees meer »
Dansen door alle landen

Een wervelend dansproject, waarvan alle lessen worden uitgevoerd door de dansdocent. De leerlingen bezoeken op dansante wijze de verschillende continenten. Afrika, Azië, Latijns-Amerika en/of Europa? De keuze is aan jou.

lees meer »
Vertellingen uit 1001 Nacht -
Theater in één dag

Koning Sjahriaar kan niet slapen en is ten einde raad. Geen drankje werkt, niets dat hem helpt. Tot op zekere dag de mooie Sheherazade het paleis bezoekt. Zij heeft een hoofd vol prachtige verhalen, waarvan ze er elke avond een vertelt. De koning slaapt als een roos.

lees meer »
Vertellingen uit 1001 nacht - met theaterlessen vooraf

Fantastische Arabische verhalen, sinds de 18e eeuw met veel succes in Europa geïntegreerd. De Vertellingen uit 1001 Nacht bieden de inspiratie voor dit schoolproject in oosterse sfeer, waaraan de HELE school kan meewerken.

lees meer »
Reis om de wereld

Iedereen aan boord voor deze kleurrijke wereldreis! Met de HELE school vlieg je de wereld rond, in een bonte voorstelling vol muziek en dans. Van Mexico tot China, van Spanje tot Australië en Brazilië tot Zuid-Afrika... iedere groep toont van een zelfgekozen plek op aarde hoe de mensen daar dansen, zingen en muziek maken.

lees meer »
African heartbeat

Met de hele school op muzikaal avontuur in Afrika. Van de uitgestrekte zandvlaktes in het noorden, tot de dichtbegroeide tropische regenwouden meer zuidelijk: de hartslag van Afrika voel je overal!

lees meer »
De Regenboogslang

De Regenboogslang uit de billabong, de waterpoel, slingert zich als leidraad door dit project over de oorspronkelijke bewoners van Australië. Met beelden en muziek, in verhalen en dans, geven de Aboriginals hun Droomtijd vorm. De leerlingen leven zich dansend en schilderend in de cultuur in.

lees meer »