Er zijn 16 resultaten gevonden.
Vilten verrassing

Vilt - er worden prachtige dingen mee gemaakt. Maar wist je dat het waarschijnlijk de eerste vorm van textiel is die door mensen werd gemaakt? Vilt was stevig en beschermde goed tegen de kou. In de prehistorie gebruikte men het in kleding, schoeisel en tenten.

lees meer »
Van vroeger tot nu: Nederlandse kinderliedjes

Een serie nostalgische muzieklessen, met de liedjes die veel opa's en oma's nog wel kennen.  De vakdocent zingt 'Zeg, ken jij de Mosselman' en 'Schipper, mag ik overvaren' met de leerlingen en leert hen de bijbehorende dansjes. Verzoeknummers mogelijk!

lees meer »
De lange weg naar huis

Van huis en haard verdreven zijn. Heimwee en verlangen naar je thuis, ver weg en misschien onbereikbaar. Het thema is van alle tijden en in 2018 helaas zeer actueel. In dit project maken de leerlingen er theater over.

lees meer »
Stel je voor:
Je bent kind in 1550...

Pieter Bruegel heeft ons als geen ander een beeld gegeven van het volksleven in de zestiende eeuw. De leerlingen bekijken zijn werk en vergelijken hun eigen leven met dat van een kind in de Tijd van Steden en Staten.

lees meer »
De Romeinse villa: fresco's en mozaïeken

Rijke Romeinen lieten grote huizen bouwen voor zichzelf en hun vele dienaren en slaven - ook in een buitenland als Nederland. De vloeren van deze villa's werden kamerbreed belegd met mozaïek. En de muren beschilderd met 'fresco's'.

lees meer »
Beeldverhalen in kerk (en moskee)

Kapellen, kerken, kathedralen... Christelijke gebedshuizen werden vanaf de vroege middeleeuwen steeds groter en alsmaar rijker versierd. De leerlingen maken een mozaïek of fresco en vergeten nooit meer hoe deze kunst tot stand komt.

lees meer »
Kunst in de moskee (en kerk)

Christus en zijn volgelingen zijn talloze malen in beeld gebracht. Maar in een moskee zul je geen beeld tegenkomen van de profeet. In de islam vermijdt men het afbeelden van levende wezens en islamitische kunstenaars bedachten daarom een alternatief.

lees meer »
Het ideale lichaam

Klassiek thema van schilders, beeldhouwers, filmers en en fotografen - want altijd al voor mensen van groot belang: een mooi, gezond lichaam. De leerlingen verdiepen zich erin. Als echte beeldhouwers creëren ze hun eigen ontwerp met ijzerdraad en was.

lees meer »
Je bent wat je eet -
rijk en arm in de 19e eeuw

In de Tijd van Burgers en Stoommachines voltrok zich een industriële revolutie in Europa. Met de nieuwe stoommachines werd ongekend veel geproduceerd, verhandeld, verscheept en verdiend - door de burgerij. Arbeiders en boeren werkten onder zware omstandigheden.

lees meer »
Stel je voor: je bent (een
rijk) kind in de pruikentijd

Rijke Nederlanders keken veel af van de Fransen. Ze lieten 'Franse tuinen' aanleggen en kleedden zich in Franse stijl. Stel je voor dat je met zo'n bepoederde pruik rondloopt. Ja, kinderen ook, in de Tijd van Pruiken en Revoluties!

lees meer »
Kop-boetseren

Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk.

lees meer »
Stop-motion film maken

Er is eigenlijk geen thema of onderwerp op school, waarover je géén leuke stop-motion film kunt maken. Deze bij kinderen zeer populaire animatietechniek geeft op creatieve en speelse wijze gelegenheid een verhaal te vertellen met direct zichtbaar resultaat. 

lees meer »
Delfts blauw - uit China

Een vaas, een tegel, een bord, kopje of een heel servies... je hebt vast wel íets met Delfts blauw in huis? En als jij het niet hebt, dan opa of oma zeker. Delfts blauw serviesgoed is al populair sinds het in de Gouden Eeuw werd uitgevonden. Want ja, typisch Nederlands. Goed bedacht van ons ...

lees meer »
Goed / Fout

Het nepnieuws vliegt ons om de oren - en vroeger konden ze er ook wat van. In tijden van oorlog werd goed betaald voor propaganda-kunst. Andere schilders protesteerden juist tegen het geweld. Deze workshop werkt aan de mediawijsheid van de leerlingen.

lees meer »
Groep 8 - Bericht aan de toekomst

Groep 8 blaast leven in de klassenfoto! Op een foto staat iedereen stil en wordt geen woord gesproken. In dit geval maken de kinderen in 90 minuten een korte film - een bericht aan hun klasgenootjes en zichzelf in de toekomst.

lees meer »
Een held! Of toch niet?

Wat maakt je een held? Dat is de vraag, in dit project dat de leerlingen op de eerste plaats de spannende, 3000 jaar oude (!) Odysseus-verhalen en een uitdagende beeldende opdracht biedt. Onze vakdocenten nemen alle beeldende lessen voor hun rekening.

lees meer »