Er zijn 22 resultaten gevonden.
Schitterende sneeuwkristallen

Het sneeuwt! En er is geen kind dat niet naar buiten rent om de vlokken op te vangen - gefascineerd door dit witte, wollige natuurverschijnsel. Maar wist je dat iedere sneeuwvlok bestaat uit duizenden piepkleine, prachtige sneeuwkristallen?

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 1

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis. Buigend en stapelend, knedend en timmerend, verkennen de kleuters de mogelijkheden.

lees meer »
Het geluidenhuis

Een ontdekkingstocht met geluid kun je maken met Het geluidenhuis. Wie het speelhuis openvouwt, treft een verzameling materialen waarop je kunt tokkelen, raspen, kloppen en je eigen muziek maken.

lees meer »
In vruchtbare aarde

Kunstenaar en vakdocent Mai Linh Ly richt tijdelijk haar atelier in de school in. De kinderen zien haar tekenen en schilderen - tussen de planten die haar inspireren - en mogen alles vragen. Het is de start van een kunstzinnig plantenonderzoek: ze krijgen allemaal een stekje mee naar de klas.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 2

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. Deze handenarbeidlessen leggen een basis, met in iedere les ook aandacht voor kunst en architectuur.

lees meer »
Vilten verrassing

Vilt - er worden prachtige dingen mee gemaakt. Maar wist je dat het waarschijnlijk de eerste vorm van textiel is die door mensen werd gemaakt? Vilt was stevig en beschermde goed tegen de kou. In de prehistorie gebruikte men het in kleding, schoeisel en tenten.

lees meer »
De snarenbank

De leerlingen maken hun eigen snaarinstrument en leren de snaren bespelen door te tokkelen, slaan of strijken. In de laatste les van dit project wordt - onder leiding van de gastdocent - al heel aardig muziek gemaakt!

lees meer »
Schilderen in de prehistorie -
Zelf je verf maken

We gaan op tijdreis - meer dan 3000 jaar terug. Zou je dan op school zitten? Als oermens jaagde je op wilde dieren, at ze op en - als je daarvoor de tijd en rust kon vinden - maakte je een schildering om te laten zien wat je had meegemaakt.

lees meer »
Brrr...wat is het hier koud!

Een Echte Hollandse Winter beleven? Nederlandse schilders weten er alles van. De leerlingen leren hoe je een ijskoud landschap schildert. Om het tafereel af te maken boetseren ze mensfiguurtjes die zich tegen al die kou dik hebben ingepakt. 

lees meer »
Beestenboel

Wat is een koe? Vergelijk het trage herkauwen van de beroemde stier van Potter met de vreugdesprong van Frans Marc's koe die eindelijk weer de wei in mag.  Hang er een mooie foto naast van een prehistorische schildering in Lascaux en je weet ... 

lees meer »
Dingen - die er nog niet zijn

Lepels en vorken, gordijnstofjes, de Mini Cooper ... Ze bestonden niet, totdat iemand ze bedacht. Dit project wijdt de leerlingen in de geheimen van de ontwerper in.

lees meer »
Het atelier van de Meester:
Je eigen verf leren maken

Wist je dat de tube pas sinds 1842 bestaat? Al de eeuwen daarvoor maakten kunstenaars zelf hun verf. Er zat wel ontwikkeling in de receptuur: Rembrandt & co hoefden in de Gouden Eeuw niet meer zelf het bos in voor ingrediënten.

lees meer »
Het ideale lichaam

Klassiek thema van schilders, beeldhouwers, filmers en en fotografen - want altijd al voor mensen van groot belang: een mooi, gezond lichaam. De leerlingen verdiepen zich erin. Als echte beeldhouwers creëren ze hun eigen ontwerp met ijzerdraad en was.

lees meer »
Je bent wat je eet -
rijk en arm in de 19e eeuw

In de Tijd van Burgers en Stoommachines voltrok zich een industriële revolutie in Europa. Met de nieuwe stoommachines werd ongekend veel geproduceerd, verhandeld, verscheept en verdiend - door de burgerij. Arbeiders en boeren werkten onder zware omstandigheden.

lees meer »
Onderdak - onder dak

Altijd al - en overal - bouwen mensen huizen voor zichzelf. Dat is bittere noodzaak, willen we beschermd zijn tegen regen en kou, wilde dieren en ander ongewenst bezoek. De manier waarop we wonen, hing vroeger helemaal af van de materialen die te vinden waren.

lees meer »
Balans en beweging

De Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder haalde zijn neus op voor massieve en deftige beeldhouwmaterialen als steen en marmer. Naar eigen zeggen prefereerde hij het ‘tekenen in de ruimte’ met ijzerdraad.

lees meer »
De magie van het regenwoud

Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in.

lees meer »
Zing! Met de bovenbouw

Zingen is hot! In dit aanbod voor de leerkrachten en kinderen van de bovenbouw, zing je zelf weer eens in koor en leert de vakdocent je optimaal gebruik te maken van de bundel Come, follow me

lees meer »
Delfts blauw - uit China

Een vaas, een tegel, een bord, kopje of een heel servies... je hebt vast wel íets met Delfts blauw in huis? En als jij het niet hebt, dan opa of oma zeker. Delfts blauw serviesgoed is al populair sinds het in de Gouden Eeuw werd uitgevonden. Want ja, typisch Nederlands. Goed bedacht van ons ...

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 4

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis.  De relatie met kunst en architectuur wordt in iedere les getoond. 

lees meer »
Druk met drukwerk

Kleurrijk beeldend resultaat - in oplage! Ook matige tekenaars zijn vaak aangenaam verrast door het effect van hun kartondruk, monotype of linoleumsnede. In deze workshops is er ruimte voor beeldende techniek, beschouwing én experiment.

lees meer »
Een Feest van Kleuren

Schilderijen vol klinkende kleur toveren de school om in een lusthof voor het oog! Door de lessen van dit project worden de leerlingen zich bewust van de expressieve kracht van kleur en kleurencombinaties. Met verve gaan ze aan de slag.

lees meer »