Er zijn 7 resultaten gevonden.
Beeldverhalen in kerk (en moskee)

Kapellen, kerken, kathedralen... Christelijke gebedshuizen werden vanaf de vroege middeleeuwen steeds groter en alsmaar rijker versierd. De leerlingen maken een mozaïek of fresco en vergeten nooit meer hoe deze kunst tot stand komt.

lees meer »
Kunst in de moskee (en kerk)

Christus en zijn volgelingen zijn talloze malen in beeld gebracht. Maar in een moskee zul je geen beeld tegenkomen van de profeet. In de islam vermijdt men het afbeelden van levende wezens en islamitische kunstenaars bedachten daarom een alternatief.

lees meer »
De Attan uit Afghanistan

De Attan is oorspronkelijk een dans van de Pashtun in Afghanistan. Het volk danste die bij alle mogelijke gelegenheden: in tijden van oorlog zowel als op bruiloften. Interessant voor de leerlingen eens te ervaren hoe het voelt: samen zo'n opzwepend ritme dansen.

lees meer »
Een Turkse bruiloft

De leerlingen bespelen de darbuka en riq. Spelenderwijs leren ze de typische slag- en vingertechniek waarmee deze instrumenten uit Turkije worden bespeeld. We bereiden ons voor op 'de feestelijke opening van een Turkse bruiloft', onze eindpresentatie.

lees meer »
Matisse in Marokko

Henri Matisse had veel invloed op de Westerse kunst. De schilder keek de kunst af bij islamitische vormgeving die hij zag in Noord-Afrika. De vakdocent vertelt over de reizen van Matisse en schildert met de leerlingen in zijn kleurige, vereenvoudigde stijl.

lees meer »
Vertellingen uit 1001 Nacht -
Theater in één dag

Koning Sjahriaar kan niet slapen en is ten einde raad. Geen drankje werkt, niets dat hem helpt. Tot op zekere dag de mooie Sheherazade het paleis bezoekt. Zij heeft een hoofd vol prachtige verhalen, waarvan ze er elke avond een vertelt. De koning slaapt als een roos.

lees meer »
Vertellingen uit 1001 nacht - met theaterlessen vooraf

Fantastische Arabische verhalen, sinds de 18e eeuw met veel succes in Europa geïntegreerd. De Vertellingen uit 1001 Nacht bieden de inspiratie voor dit schoolproject in oosterse sfeer, waaraan de HELE school kan meewerken.

lees meer »