Met behulp van zelfgemaakte maskers spelen de leerlingen de verschillende personages van de beroemde Italiaanse Commedia. Tijdens de eindpresentatie waant iedereen zich in het oude Venetië, waar het carnaval en de commedia dell’ arte hoogtij vierden. … Continue reading
Op het jeugdjournaal hoor je de verhalen van kinderen in oorlogsgebieden. Hoe ziet het dagelijks leven van die kinderen eruit? Schrijver en theaterdocent Evelien Pullens brengt verhalen van kinderen in oorlogsgebieden op een lichte en speelse manier in de klas. De verhalen komen uit haar boek ‘Waar ik woon, is het oorlog’. … Continue reading
In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt één hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor de ouders of andere groepen wordt opgevoerd. … Continue reading
Saidjah en Adinda biedt inkijk in een niet te verwaarlozen aspect van onze koloniale geschiedenis: de onderdrukking. De leerlingen beluisteren het verhaal en spelen het in de aansluitende dramalessen – in Indische stijl – uit met zelfgemaakte wajangpoppen. … Continue reading
Is een vriend die je niet meer ziet geen vriend meer? Als je elkaar niet meer ontmoet, is dan alles voorbij? Hoe kan een geliefd persoon die uit je leven verdwenen is, daarin nog een rol spelen?
… Continue reading
Schrijfster Evelien Pullens vertelt het verhaal van Aimé uit Congo, uit haar boek Waar ik woon is het oorlog. Aimé loopt weg en ontmoet onderweg een jongen – een vriend? … Continue reading
Leerlingen zitten vol creativiteit en muzikaliteit – al realiseren ze zich dat zelf vaak niet. We dagen hen uit: ze schrijven gezamenlijk een lied in zelfgekozen sfeer. En de uitvoering op een van de schoolfeesten wordt een hit. … Continue reading
Vanuit deze filosofische startvragen maken de leerlingen een poëtische videofilm. Filmmaker Casper Sikken toont hen de vertelkracht van abstracte beelden in film en fotografie. Hij laat zien hoe je sfeer in beeld vangt en hoe met beelden gevoel kan worden uitgedrukt. … Continue reading
Fotograaf Daan Paans laat de leerlingen kennismaken met zijn vak: de documentaire fotografie. Hij toont hoe beelden kunnen worden geïnterpreteerd en praat met de leerlingen over het verschil tussen het maken van familiekiekjes en het werkelijk vertellen van een verhaal met fotografie. … Continue reading
Groep 8 blaast leven in de klassenfoto! Op een foto staat iedereen stil en wordt geen woord gesproken. In dit geval maken de kinderen in 90 minuten een korte film – een bericht aan hun klasgenootjes en zichzelf in de toekomst. … Continue reading