Er zijn 27 resultaten gevonden.
Vilten verrassing

Vilt - er worden prachtige dingen mee gemaakt. Maar wist je dat het waarschijnlijk de eerste vorm van textiel is die door mensen werd gemaakt? Vilt was stevig en beschermde goed tegen de kou. In de prehistorie gebruikte men het in kleding, schoeisel en tenten.

lees meer »
Van vroeger tot nu: Nederlandse kinderliedjes

Een serie nostalgische muzieklessen, met de liedjes die veel opa's en oma's nog wel kennen.  De vakdocent zingt 'Zeg, ken jij de Mosselman' en 'Schipper, mag ik overvaren' met de leerlingen en leert hen de bijbehorende dansjes. Verzoeknummers mogelijk!

lees meer »
Schilderen in de prehistorie -
Zelf je verf maken

We gaan op tijdreis - meer dan 3000 jaar terug. Zou je dan op school zitten? Als oermens jaagde je op wilde dieren, at ze op en - als je daarvoor de tijd en rust kon vinden - maakte je een schildering om te laten zien wat je had meegemaakt.

lees meer »
Voetsporen

Land art is kunst die gemaakt wordt op een bepaalde plek in het landschap, met materialen die op de plek zelf te vinden zijn. In deze workshop in het bos maken je leerlingen er daadwerkelijk kennis mee.

lees meer »
De kat komt eraan!

In een grote luchtballon zeilt een klein muisje zachtjes door de prachtig blauwe lucht. En ineens: de donkere schaduw van een kat. Een noodkreet brengt het muizendorp in rep en roer: De kat komt eraan!

lees meer »
Wat doe jij voor de kost?
Beroepen vroeger en nu

Mechanisering en robotisering veranderen beroepen, productie en productieprocessen. Deze workshopreeks maakt het mogelijk daarop ook met de jongere kinderen in te gaan. In hun spel reizen ze met de 'tijdmachine' naar 1900 - en terug.

lees meer »
De lange weg naar huis

Van huis en haard verdreven zijn. Heimwee en verlangen naar je thuis, ver weg en misschien onbereikbaar. Het thema is van alle tijden en in 2018 helaas zeer actueel. In dit project maken de leerlingen er theater over.

lees meer »
De Aboriginals van Australië

De Aboriginalcultuur beleeft een herwaarding: de volkeren leefden tot voor kort nog in compleet evenwicht met de natuur.  In hun kunst verbeeldden de Aboriginals verhalen uit de Droomtijd, toen volgens de overlevering de ruige natuur van Australië haar vorm kreeg.

lees meer »
Het atelier van de Meester:
Je eigen verf leren maken

Wist je dat de tube pas sinds 1842 bestaat? Al de eeuwen daarvoor maakten kunstenaars zelf hun verf. Er zat wel ontwikkeling in de receptuur: Rembrandt & co hoefden in de Gouden Eeuw niet meer zelf het bos in voor ingrediënten.

lees meer »
Stel je voor:
Je bent kind in 1550...

Pieter Bruegel heeft ons als geen ander een beeld gegeven van het volksleven in de zestiende eeuw. De leerlingen bekijken zijn werk en vergelijken hun eigen leven met dat van een kind in de Tijd van Steden en Staten.

lees meer »
Bij Rembrandt in de leer:
Het Portret

Rembrandt is zo beroemd dat hij geen achternaam nodig heeft. Vanuit de hele wereld komen de liefhebbers op zijn Nachtwacht af; zijn portretten - met dramatisch clair-obscur - worden meteen herkend. De leerlingen gaan aan het werk in Rembrandt's stijl.

lees meer »
Het ideale lichaam

Klassiek thema van schilders, beeldhouwers, filmers en en fotografen - want altijd al voor mensen van groot belang: een mooi, gezond lichaam. De leerlingen verdiepen zich erin. Als echte beeldhouwers creëren ze hun eigen ontwerp met ijzerdraad en was.

lees meer »
Je bent wat je eet -
rijk en arm in de 19e eeuw

In de Tijd van Burgers en Stoommachines voltrok zich een industriële revolutie in Europa. Met de nieuwe stoommachines werd ongekend veel geproduceerd, verhandeld, verscheept en verdiend - door de burgerij. Arbeiders en boeren werkten onder zware omstandigheden.

lees meer »
Stel je voor: je bent (een
rijk) kind in de pruikentijd

Rijke Nederlanders keken veel af van de Fransen. Ze lieten 'Franse tuinen' aanleggen en kleedden zich in Franse stijl. Stel je voor dat je met zo'n bepoederde pruik rondloopt. Ja, kinderen ook, in de Tijd van Pruiken en Revoluties!

lees meer »
Het onbekende land

Ergens is een land, hier ver vandaan. Een land met … ja, hoe ziet het er eigenlijk uit? Wie wonen er in dat land en wat groeit en bloeit er? Spreken ze er een taal? En trouwens, hoe heet het daar? We nemen elkaar mee op ontdekkingsreis. Ga je mee?

lees meer »
Onderdak - onder dak

Altijd al - en overal - bouwen mensen huizen voor zichzelf. Dat is bittere noodzaak, willen we beschermd zijn tegen regen en kou, wilde dieren en ander ongewenst bezoek. De manier waarop we wonen, hing vroeger helemaal af van de materialen die te vinden waren.

lees meer »
Gek van Japan!

Heb je je weleens afgevraagd waarom Van Gogh zo geliefd is in Japan? Onze stelling: hij ís een beetje Japans. Zó sterk liet hij zich beïnvloeden door de Japanse stijl. Een workshop over een Europese Japan-rage en de Japanse prenten-manie van Van Gogh. De leerlingen maken zelf een schilderij ‘in stijl’.

lees meer »
Kop-boetseren

Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk.

lees meer »
Picasso en Afrika

In grote delen van Afrika werden/worden maskers traditioneel gebruikt in rituele dansen en bij sociale en religeuze gelegenheden. Het masker-maken was een hooggewaardeerd ambacht dat van vader op zoon werd overgedragen, mét de kennis van de speciale symbolische betekenis.

lees meer »
Delfts blauw - uit China

Een vaas, een tegel, een bord, kopje of een heel servies... je hebt vast wel íets met Delfts blauw in huis? En als jij het niet hebt, dan opa of oma zeker. Delfts blauw serviesgoed is al populair sinds het in de Gouden Eeuw werd uitgevonden. Want ja, typisch Nederlands. Goed bedacht van ons ...

lees meer »
Goed / Fout

Het nepnieuws vliegt ons om de oren - en vroeger konden ze er ook wat van. In tijden van oorlog werd goed betaald voor propaganda-kunst. Andere schilders protesteerden juist tegen het geweld. Deze workshop werkt aan de mediawijsheid van de leerlingen.

lees meer »
Commedia dell'arte

Met behulp van zelfgemaakte maskers spelen de leerlingen de verschillende personages van de beroemde Italiaanse Commedia.  Tijdens de eindpresentatie waant iedereen zich in het oude Venetië, waar het carnaval en de commedia dell’ arte hoogtij vierden.

lees meer »
(Indisch) kind in 1850 -
Saidjah en Adinda

Saidjah en Adinda biedt inkijk in een niet te verwaarlozen aspect van onze koloniale geschiedenis: de onderdrukking. De leerlingen beluisteren het verhaal en spelen het in de aansluitende dramalessen - in Indische stijl - uit met zelfgemaakte wajangpoppen.

lees meer »
Mediawijs - Wat is echt en niet echt (op tv)

Een workshop die leerlingen bewuster en kritischer zal laten kijken naar alledaagse media. Als iets op TV is - en het is geen speelfilm - denk je al snel dat het echt is gebeurd. Maar is dat eigenlijk wel zo?

lees meer »
De Ridders van de Ronde Tafel - theater in één dag

De hele school smult van de spannende verhalen over Koning Arthurs dappere ridders. Op de feestelijke theaterdag spelen ALLE leerlingen hun rol in een echt middeleeuws schouwspel in de Ridder(gym)zaal.

lees meer »
Ridders v.d. Ronde Tafel - met theaterlessen vooraf

Theaterles voor de hele school in het teken van Koning Arthurs hoofse ridders. In de eindpresentatie(s) spelen ALLE leerlingen hun rol in een middeleeuws schouwspel in de Ridder(gym)zaal.

lees meer »
Een held! Of toch niet?

Wat maakt je een held? Dat is de vraag, in dit project dat de leerlingen op de eerste plaats de spannende, 3000 jaar oude (!) Odysseus-verhalen en een uitdagende beeldende opdracht biedt. Onze vakdocenten nemen alle beeldende lessen voor hun rekening.

lees meer »