Er zijn 38 resultaten gevonden.
De Regenboogslang - een dag vol kunst, dans en muziek van de Aboriginals

Terug naar de natuur met de Aboriginals! De leerlingen maken werk in de sfeer van de schilderingen, het beeldhouwwerk, de dansen en de muziek van de oorspronkelijke bewoners van Australië. Alle ouders zijn welkom op de tentoonstelling en muziekpresentaties tot besluit.

lees meer »
Schitterende sneeuwkristallen

Het sneeuwt! En er is geen kind dat niet naar buiten rent om de vlokken op te vangen - gefascineerd door dit witte, wollige natuurverschijnsel. Maar wist je dat iedere sneeuwvlok bestaat uit duizenden piepkleine, prachtige sneeuwkristallen?

lees meer »
Kikker en z'n vriendjes

Dramadocent Elke Steenstra speelt het vrolijke poppenspel Kikker is Kikker. Kikker is verdrietig. Hij mag dan mooi groen zijn (z’n lievelingskleur) ...

lees meer »
Wij gaan op reis!

Vreemde landen ontdekken, slapen op spannende plekken, vuurtjes stoken en bergen beklimmen ... en dat allemaal in je verbeelding. De kleuters gaan op reis in hun hoofd en beleven menig avontuur.

lees meer »
Een vissengeheim

Een spannend en ontroerend interactief verhaal over vissen in de zee. Schrijver Evelien Pullens vertelt het in de kring, met de hulp van handpoppen. Onder water worden de dingen van verschillende kanten bekeken:

lees meer »
Op een winteravond

Boris Boswachter krijgt op een koude winteravond allerlei dieren aan het deur. Ze hebben het koud, maar Boris heeft maar een klein woninkje. Toch vindt hij voor al zijn vrienden een warm plekje in huis.

lees meer »
In het water

Nu eens letterlijk een spetterend project! De kinderen onderzoeken het leven onder, boven en aan het water met trechters, slangen, bekertjes, gieters en rietjes. Ze spelen hun eigen watermuziek op bijzondere instrumenten als de rainmaker en de oceandrum.

lees meer »
In vruchtbare aarde

Kunstenaar en vakdocent Mai Linh Ly richt tijdelijk haar atelier in de school in. De kinderen zien haar tekenen en schilderen - tussen de planten die haar inspireren - en mogen alles vragen. Het is de start van een kunstzinnig plantenonderzoek: ze krijgen allemaal een stekje mee naar de klas.

lees meer »
In vruchtbare aarde - dans

Leven als plant: groeiend vanuit een zaadje in de grond, reikend naar licht, buigend in de wind ... Altijd gebonden aan die ene plek: met de wortels stevig in de aarde. De kinderen stellen het zich voor. Als ze weer door de ruimte mogen bewegen, realiseren ze zich hun vrijheid.

lees meer »
Ik was het water en jij het vuur

Spelen over aarde, water, lucht en vuur, met een watermantel, vuurhoed, modderschoenen en luchtstaf. Deze speciaal door kunstenaars ontworpen attributen zijn de inspiratie voor dramalessen over de vier elementen.

lees meer »
Musicus in de klas:
Kikker verliefd

Een prachtige les met een simpele formule: de leerkracht vertelt met woorden, de musicus vertelt met muziek. Samen met de fluitiste breng je zo een echte kleine voorstelling over Kikker - hij is verliefd.

lees meer »
Vilten verrassing

Vilt - er worden prachtige dingen mee gemaakt. Maar wist je dat het waarschijnlijk de eerste vorm van textiel is die door mensen werd gemaakt? Vilt was stevig en beschermde goed tegen de kou. In de prehistorie gebruikte men het in kleding, schoeisel en tenten.

lees meer »
Kikker is bang

Dramadocent Elke Steenstra speelt het spannende tafelpoppenspel Kikker is bang. Kikker is ’s avonds alleen thuis en hoort vreemde geluiden. Hij rent naar Eend, maar dat helpt niet...

lees meer »
Kasteel vol verhalen: Muis waait weg

Muis wil gaan zeilen,
maar het waait niet hard genoeg ...

Korte zinnen, een goed lopend metrum en veel humor: de eerste Kikker en Pad-verhalen dateren uit 1970, maar amuseren alsof ze gisteren zijn afgeleverd.

lees meer »
Het Dierencarnaval

Een project van vier workshops, die allemaal worden uitgevoerd door de vakdocent muziek. De leerlingen maken in dit project kennis met de prachtige klassieke muziek van Camille Saint-Saëns.  In Het Dierencarnaval wordt in ieder deel weer een ander dier verklankt.

lees meer »
Peter en de wolf

Een project van drie lessen rond het wereldberoemde muzikale sprookje, allemaal uitgevoerd door de vakdocent muziek.  Peter en de wolf; wie is er niet mee opgegroeid?  De leerlingen maken kennis met instrumenten van het klassieke symfonieorkest.

lees meer »
Schilderen in de prehistorie -
Zelf je verf maken

We gaan op tijdreis - meer dan 3000 jaar terug. Zou je dan op school zitten? Als oermens jaagde je op wilde dieren, at ze op en - als je daarvoor de tijd en rust kon vinden - maakte je een schildering om te laten zien wat je had meegemaakt.

lees meer »
Brrr...wat is het hier koud!

Een Echte Hollandse Winter beleven? Nederlandse schilders weten er alles van. De leerlingen leren hoe je een ijskoud landschap schildert. Om het tafereel af te maken boetseren ze mensfiguurtjes die zich tegen al die kou dik hebben ingepakt. 

lees meer »
Na regen komt zonneschijn

Een zonovergoten landschap, donkere wolken die dreigend komen aangezeild...  Door kleur en vorm kan een schilderij je een vakantiegevoel geven of de rillingen bezorgen op een warme dag. Hoe komt dat? En interessanter nog: hoe doe je dat?

lees meer »
Prinsenkind

In Het Prinsenkind schreef Maranke Rinck verhalen bij dierportretten van Martijn van der Linden. Alle dieren dragen prachtige sieraden voor een feestelijke bijeenkomst - in Afrikaanse stijl. Ze zijn op weg naar ‘het prinsenkind’. 

lees meer »
Beestenboel

Wat is een koe? Vergelijk het trage herkauwen van de beroemde stier van Potter met de vreugdesprong van Frans Marc's koe die eindelijk weer de wei in mag.  Hang er een mooie foto naast van een prehistorische schildering in Lascaux en je weet ... 

lees meer »
Dingen - die er nog niet zijn

Lepels en vorken, gordijnstofjes, de Mini Cooper ... Ze bestonden niet, totdat iemand ze bedacht. Dit project wijdt de leerlingen in de geheimen van de ontwerper in.

lees meer »
3 x de wereld door een macro-lens

Niets is zo wonderlijk als de wereld van het piepkleine. Als je ’t waarneemt door een macro-lens, blijken niet alleen bloemen, planten en kleine diertjes reuze interessant.

lees meer »
De Aboriginals van Australië

De Aboriginals van Australië leefden tot voor kort nog in compleet evenwicht met de natuur.  In hun kunst verbeeldden ze verhalen uit de Droomtijd, toen volgens de overlevering de ruige natuur van Australië haar vorm kreeg.

lees meer »
Het atelier van de Meester:
Je eigen verf leren maken

Wist je dat de tube pas sinds 1842 bestaat? Al de eeuwen daarvoor maakten kunstenaars zelf hun verf. Er zat wel ontwikkeling in de receptuur: Rembrandt & co hoefden in de Gouden Eeuw niet meer zelf het bos in voor ingrediënten.

lees meer »
Onderdak - onder dak

Altijd al - en overal - bouwen mensen huizen voor zichzelf. Dat is bittere noodzaak, willen we beschermd zijn tegen regen en kou, wilde dieren en ander ongewenst bezoek. De manier waarop we wonen, hing vroeger helemaal af van de materialen die te vinden waren.

lees meer »
De magie van het regenwoud

Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in.

lees meer »
1-2-3 Theater! De sneeuwman

De vakdocent drama werkt een hele schooldag met je groep aan een romantisch winterspel naar het boek The Snowman van Raymond Briggs. De leerlingen maken scènes en werken die uit.

lees meer »
De hitte van de vulkaan

We gaan de diepte in. Zorg dat je luchtig bent gekleed, want we zullen de hitte gaan voelen en het in het lokaal laten donderen. De weg de vulkaan in is een avontuur op zich -maar door de ritmische klanken van wat we onderweg tegenkomen, best uit te houden.

lees meer »
Proeven met taal

Wat bedoelen mensen als ze zeggen dat het ‘je voor de wind gaat’ of dat je juist ‘uit het lood geslagen bent’? Wanneer ben je ‘uit balans’? En hoezo moet je nodig ‘een toontje lager zingen’?

lees meer »
De wereld door een macro-lens

Niets is zo wonderlijk als de wereld van het piepkleine. Als je ’t waarneemt door een macro-lens, blijken niet alleen bloemen, planten en kleine diertjes reuze interessant.

lees meer »
Stop-motion film maken

Er is eigenlijk geen thema of onderwerp op school, waarover je géén leuke stop-motion film kunt maken. Deze bij kinderen zeer populaire animatietechniek geeft op creatieve en speelse wijze gelegenheid een verhaal te vertellen met direct zichtbaar resultaat. 

lees meer »
Maak je eigen vlog!

Een vlog is een ‘videodagboek’ over wat je zelf meemaakt, in je eigen leven. En wat is dan leuker dan een vlog te maken op je eigen school?  In deze workshop voor groep 7 en 8 vloggen de leerlingen een hele dag over een bijzondere activiteit op school: een theaterdag, een schoolfeest, een project- of themadag…

lees meer »
Dierenvrienden

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt één hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor de ouders of andere groepen wordt opgevoerd.

lees meer »
Ons schoolfeest, thema of reisje in beeld

Fotograaf Daan Paans laat de leerlingen kennismaken met zijn vak: de documentaire fotografie. Hij toont hoe beelden kunnen worden geïnterpreteerd en praat met de leerlingen over het verschil tussen het maken van familiekiekjes en het werkelijk vertellen van een verhaal met fotografie.

lees meer »
Druk met drukwerk

Kleurrijk beeldend resultaat - in oplage! Ook matige tekenaars zijn vaak aangenaam verrast door het effect van hun kartondruk, monotype of linoleumsnede. In deze workshops is er ruimte voor beeldende techniek, beschouwing én experiment.

lees meer »
Vlug als water

De leerlingen bekijken en beschrijven water en vragen zich af hoe het beweegt, wat het kan en hoe het van vorm, substantie, in snelheid of beweging kan veranderen. Hamvraag natuurlijk in deze dansles: hoe vertalen we ‘water’ naar bewegingen van het eigen lichaam?

lees meer »
Dierkwaliteiten

We zijn op pad in de jungle. Een gevaarlijke tocht, dus we moeten ons goed voorbereiden. Welke dieren kunnen tegenkomen? Hoe bewegen zij zich voort? Een serie workshops over diereigenschappen, én een goede kennismaking met dans. Alle basisprincipes van de discipline komen aan bod. 

lees meer »