Er zijn 36 resultaten gevonden.
Dat heb ík gemaakt! - 1

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis. Buigend en stapelend, knedend en timmerend, verkennen de kleuters de mogelijkheden.

lees meer »
Elmer de geblokte olifant

Een vrolijk project over anders zijn. Elmer is geen gewone olifant. Uiteindelijk blijkt zijn geblokte vel geen probleem; alle olifanten willen eigenlijk wel zo mooi worden als hij. De leerlingen leven zich in, leren kleuren mengen en beschilderen een hele optocht olifanten.

lees meer »
Het mooiste boek van de wereld

Ella is helemaal in de ban van het boek dat de juffrouw voorleest en is ontroostbaar als ze door ziekte het einde mist. Maar gelukkig komt opa met een oplossing… Het boek van Ella bundelt vijf verhalen rond de eigenwijze kleine Ella. 

lees meer »
Waarom jij er bent

Waarom ben ik er?

Deze grote vraag neemt ook jonge kinderen soms danig in beslag. In het prentenboek Waarom jij er bent hebben de grote mensen er allemaal hun eigen idee over.

lees meer »
Heksentuin

Een roodstenen huisje, midden in een tuin. Woont daar niet een heks…? Met dit project leid je de leerlingen letterlijk spelenderwijs de sprookjeswereld binnen van Lidia Postma,  schrijfster en illustrator  van het boek Heksentuin.

lees meer »
Jip en Janneke spelen

De alom bekende belevenissen van Jip en Janneke vormen een prachtig uitgangspunt voor spel. De kinderen leven zich gemakkelijk in Annie M.G.'s figuurtjes in. De verhalen zijn zo concreet dat de eigen verbeelding gemakkelijk op gang komt. 

lees meer »
Kijk nog eens achterom

Het oude huis, de poes die weggelopen is, of oma die is doodgegaan. Ze zijn verdwenen, het is voorbij, maar je herinnert het je nog. Dit project helpt aandacht besteden aan groot of klein leed in de klas.

lees meer »
In het water

Nu eens letterlijk een spetterend project! De kinderen onderzoeken het leven onder, boven en aan het water met trechters, slangen, bekertjes, gieters en rietjes. Ze spelen hun eigen watermuziek op bijzondere instrumenten als de rainmaker en de oceandrum.

lees meer »
Het geluidenhuis

Een ontdekkingstocht met geluid kun je maken met Het geluidenhuis. Wie het speelhuis openvouwt, treft een verzameling materialen waarop je kunt tokkelen, raspen, kloppen en je eigen muziek maken.

lees meer »
Ik was het water en jij het vuur

Spelen over aarde, water, lucht en vuur, met een watermantel, vuurhoed, modderschoenen en luchtstaf. Deze speciaal door kunstenaars ontworpen attributen zijn de inspiratie voor dramalessen over de vier elementen.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 2

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. Deze handenarbeidlessen leggen een basis, met in iedere les ook aandacht voor kunst en architectuur.

lees meer »
Kasteel vol verhalen: Muis waait weg

Muis wil gaan zeilen,
maar het waait niet hard genoeg ...

Korte zinnen, een goed lopend metrum en veel humor: de eerste Kikker en Pad-verhalen dateren uit 1970, maar amuseren alsof ze gisteren zijn afgeleverd.

lees meer »
De snarenbank

De leerlingen maken hun eigen snaarinstrument en leren de snaren bespelen door te tokkelen, slaan of strijken. In de laatste les van dit project wordt - onder leiding van de gastdocent - al heel aardig muziek gemaakt!

lees meer »
Na regen komt zonneschijn

Een zonovergoten landschap, donkere wolken die dreigend komen aangezeild...  Door kleur en vorm kan een schilderij je een vakantiegevoel geven of de rillingen bezorgen op een warme dag. Hoe komt dat? En interessanter nog: hoe doe je dat?

lees meer »
Prinsenkind

In Het Prinsenkind schreef Maranke Rinck verhalen bij dierportretten van Martijn van der Linden. Alle dieren dragen prachtige sieraden voor een feestelijke bijeenkomst - in Afrikaanse stijl. Ze zijn op weg naar ‘het prinsenkind’. 

lees meer »
Geen dag zonder lijn

Vanaf een jaar of acht krijgen veel kinderen problemen met hun eigen tekeningen. Dat is niet zo gek: ze zien hoeveel ‘mooier’ het werk van anderen uitpakt. Die onzekerheid kan verholpen worden...

lees meer »
Beestenboel

Wat is een koe? Vergelijk het trage herkauwen van de beroemde stier van Potter met de vreugdesprong van Frans Marc's koe die eindelijk weer de wei in mag.  Hang er een mooie foto naast van een prehistorische schildering in Lascaux en je weet ... 

lees meer »
De kat komt eraan!

In een grote luchtballon zeilt een klein muisje zachtjes door de prachtig blauwe lucht. En ineens: de donkere schaduw van een kat. Een noodkreet brengt het muizendorp in rep en roer: De kat komt eraan!

lees meer »
Doornroosje en de mensen van het kasteel

In de klas arriveert een koffer vol spullen uit Doornroosjes Kasteel. De leerlingen brengen met het zilveren dienblad, de lantaarn, geldkist en gouden handspiegel de inwoners van het kasteel tot leven.

lees meer »
Dingen - die er nog niet zijn

Lepels en vorken, gordijnstofjes, de Mini Cooper ... Ze bestonden niet, totdat iemand ze bedacht. Dit project wijdt de leerlingen in de geheimen van de ontwerper in.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 3

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis. De relatie met kunst en architectuur wordt in iedere les getoond.

lees meer »
Pikkuhenki

Pikkuhenki is eigenlijk niet zichtbaar. Maar als ze eenmaal in je hoofd zit, kan er van alles gebeuren. Je durft ineens veel meer en het lijkt wel of iedereen naar je luistert. Dan gaat het er maar om wat je met die macht gaat doen...

lees meer »
Kasteel vol verhalen: Van Aap tot Zip

Je moet er zelf in kijken. Daar krijg je beslist geen spijt van. Wat je er wel van krijgt is zin. Zin om verder te lezen. Zin in tekenen en knutselen. Zin in verzinnen.*

lees meer »
Stel je voor:
Je bent kind in 1550...

Pieter Bruegel heeft ons als geen ander een beeld gegeven van het volksleven in de zestiende eeuw. De leerlingen bekijken zijn werk en vergelijken hun eigen leven met dat van een kind in de Tijd van Steden en Staten.

lees meer »
Bij Rembrandt in de leer:
Het Portret

Rembrandt is zo beroemd dat hij geen achternaam nodig heeft. Vanuit de hele wereld komen de liefhebbers op zijn Nachtwacht af; zijn portretten - met dramatisch clair-obscur - worden meteen herkend. De leerlingen gaan aan het werk in Rembrandt's stijl.

lees meer »
De Improvisatie-bus

Vorm geven aan je rol; echt een verhaal vertellen. De Improvisatie-bus bevat 30 spelopdrachten die de leerlingen stimuleren in het eigen spel te associëren, luisteren, kijken en samen te spelen. En vooral: vertrouwen te krijgen in de eigen fantasie.

lees meer »
Afrika, bron van inspiratie

Het Afrikaanse Ghana komt tot leven in de magische verhalen in De dans van de drummers. De leerlingen verdiepen zich in het boek van Hans Hagen en bekijken de etsen die Marianne de Moor maakte in Tanzania.

lees meer »
Musical: En garde!

Een middeleeuws sprookje met een echte prinses en een hoge toren, een koningin, een leger lijfwachten en een volk dat in opstand komt. Bereid je voor op En garde!

lees meer »
Musical: Wild West Wannabe

Sally wil weg uit haar dorp, omdat er niets te beleven is. Ze is hopeloos verliefd op het zoontje van de burgemeester: Barney is overal geweest en vertelt de spannendste verhalen over verre landen.

lees meer »
Musical: De Kakelhoeve

Op de Kakelhoeve gaat alles zijn gangetje, al eeuwen. Tot wethouder De Waal besluit een spoorlijn aan te leggen, dwars door de boerderij. Tja, die moet dus helaas worden afgebroken ...

lees meer »
Musical: Kermis & Co

De kermis is weer aanbeland in de stad en het is een dolle boel. Er bloeit zelfs een liefde op. Samen genieten Carlo en Simone van het uitzicht vanuit het reuzenrad. Wijkagenten Van der Wal en Van der Sloot lopen hun dagelijkse ronde,...

lees meer »
Musical: Hoogseizoen

Het regent, zoals altijd op de camping. Gelukkig is er een sluis die ervoor zorgt dat het veld droog blijft. Maar er gebeuren vreemde dingen en er wordt zelfs gestolen. Isa, Maud, Sterre en Thijs gaan op onderzoek uit.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 4

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis.  De relatie met kunst en architectuur wordt in iedere les getoond. 

lees meer »
In het voorbijgaan

Is een vriend die je niet meer ziet geen vriend meer? Als je elkaar niet meer ontmoet, is dan alles voorbij? Hoe kan een geliefd persoon die uit je leven verdwenen is, daarin nog een rol spelen?

lees meer »
Hoor de stilte - leskist met begeleiding

Luister naar je adem, voel met je lichaam en hoor de stilte... Jonge kinderen ontdekken de wereld actief en beweeglijk. Ze spannen zich in en krijgen veel prikkels te verwerken. Daarom is het goed regelmatig ontspanning voor ze te creëren op school.

lees meer »
Leerlijn dans

Dansplezier, daar gaat het om in de 4 kleine projecten van onze leerlijn dans. Groep 1 - 8 krijgt systematisch de gelegenheid de eigen bewegingsmogelijkheden te onderzoeken en te vergroten.

lees meer »