De leerlingen maken kennis met Land Art, de kunst die op een plek in de natuur een verandering aanricht. Ze gaan op de fiets of met auto’s naar een mooie plek aan het water en maken daar drijvende objecten van de natuurlijke materialen die er te vinden zijn. … Continue reading
Altijd al – en overal – bouwen mensen huizen voor zichzelf. Dat is bittere noodzaak, willen we beschermd zijn tegen regen en kou, wilde dieren en ander ongewenst bezoek. De manier waarop we wonen, hing vroeger helemaal af van de materialen die te vinden waren. … Continue reading
Heb je je weleens afgevraagd waarom Van Gogh zo geliefd is in Japan? Onze stelling: hij ís een beetje Japans. Zó sterk liet hij zich beïnvloeden door de Japanse stijl. Een workshop over een Europese Japan-rage en de Japanse prenten-manie van Van Gogh. De leerlingen maken zelf een schilderij ‘in stijl’. … Continue reading
Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk. … Continue reading
In grote delen van Afrika werden/worden maskers traditioneel gebruikt in rituele dansen en bij sociale en religeuze gelegenheden. Het masker-maken was een hooggewaardeerd ambacht dat van vader op zoon werd overgedragen, mét de kennis van de speciale symbolische betekenis. … Continue reading
De groep mag lekker onderuit gaan zitten en luisteren naar een spannend verhaal. De dochter van een piramide-bouwer in Egypte vertelt hoe ze heeft gezien dat de dochter van de farao een baby uit de Nijl viste en opvoedt als haar eigen zoon. … Continue reading
Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in. … Continue reading
Zo groet men in India: met een lichte buiging en: ‘Namasté’ ofwel ‘Ik buig voor jou’. De vakdocent leert de leerlingen de sierlijke Indiase gebaren – én laat hen proeven van de razend populaire Bollywooddans. … Continue reading
De Attan is oorspronkelijk een dans van de Pashtun in Afghanistan. Het volk danste die bij alle mogelijke gelegenheden: in tijden van oorlog zowel als op bruiloften. Interessant voor de leerlingen eens te ervaren hoe het voelt: samen zo’n opzwepend ritme dansen. … Continue reading
De Turkse Halay wordt traditioneel gedanst tijdens bruiloften. Op een rij, of met z’n allen in een kring, komen de dansers langzaam op gang – en dan gaat het sneller en sneller. De vakdocent leert de groep de passen. Iedereen doet mee. Feest! … Continue reading