Gek van Japan!

  |   By  |  0 Comments

Heb je je weleens afgevraagd waarom Van Gogh zo geliefd is in Japan? Onze stelling: hij ís een beetje Japans. Zó sterk liet hij zich beïnvloeden door de Japanse stijl. Een workshop over een Europese Japan-rage en de Japanse prenten-manie van Van Gogh. De leerlingen maken zelf een schilderij ‘in stijl’. … Continue reading

Kop-boetseren

  |   By  |  0 Comments

Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk. … Continue reading

Picasso en Afrika

  |   By  |  0 Comments

In grote delen van Afrika werden/worden maskers traditioneel gebruikt in rituele dansen en bij sociale en religeuze gelegenheden. Het masker-maken was een hooggewaardeerd ambacht dat van vader op zoon werd overgedragen, mét de kennis van de speciale symbolische betekenis. … Continue reading

De Attan uit Afghanistan

  |   By  |  0 Comments

De Attan is oorspronkelijk een dans van de Pashtun in Afghanistan. Het volk danste die bij alle mogelijke gelegenheden: in tijden van oorlog zowel als op bruiloften. Interessant voor de leerlingen eens te ervaren hoe het voelt: samen zo’n opzwepend ritme dansen. … Continue reading