Er zijn 164 resultaten gevonden.
Schitterende sneeuwkristallen

Het sneeuwt! En er is geen kind dat niet naar buiten rent om de vlokken op te vangen - gefascineerd door dit witte, wollige natuurverschijnsel. Maar wist je dat iedere sneeuwvlok bestaat uit duizenden piepkleine, prachtige sneeuwkristallen?

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 1

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis. Buigend en stapelend, knedend en timmerend, verkennen de kleuters de mogelijkheden.

lees meer »
Elmer de geblokte olifant

Een vrolijk project over anders zijn. Elmer is geen gewone olifant. Uiteindelijk blijkt zijn geblokte vel geen probleem; alle olifanten willen eigenlijk wel zo mooi worden als hij. De leerlingen leven zich in, leren kleuren mengen en beschilderen een hele optocht olifanten.

lees meer »
Het mooiste boek van de wereld

Ella is helemaal in de ban van het boek dat de juffrouw voorleest en is ontroostbaar als ze door ziekte het einde mist. Maar gelukkig komt opa met een oplossing… Het boek van Ella bundelt vijf verhalen rond de eigenwijze kleine Ella. 

lees meer »
Waarom jij er bent

Waarom ben ik er?

Deze grote vraag neemt ook jonge kinderen soms danig in beslag. In het prentenboek Waarom jij er bent hebben de grote mensen er allemaal hun eigen idee over.

lees meer »
Kikker en z'n vriendjes

Dramadocent Elke Steenstra speelt het vrolijke poppenspel Kikker is Kikker. Kikker is verdrietig. Hij mag dan mooi groen zijn (z’n lievelingskleur) ...

lees meer »
Wij gaan op reis!

Vreemde landen ontdekken, slapen op spannende plekken, vuurtjes stoken en bergen beklimmen ... en dat allemaal in je verbeelding. De kleuters gaan op reis in hun hoofd en beleven menig avontuur.

lees meer »
Een vissengeheim

Een spannend en ontroerend interactief verhaal over vissen in de zee. Schrijver Evelien Pullens vertelt het in de kring, met de hulp van handpoppen. Onder water worden de dingen van verschillende kanten bekeken:

lees meer »
Donker

Wie is er bang voor het donker?
Wie is er bang voor de nacht?

In deze voorstelling ontmoeten we Orion. Orion is bang voor een heleboel dingen. En het allerbangst is Orion voor het donker. In het donker kan je niks zien!

lees meer »
Heksentuin

Een roodstenen huisje, midden in een tuin. Woont daar niet een heks…? Met dit project leid je de leerlingen letterlijk spelenderwijs de sprookjeswereld binnen van Lidia Postma,  schrijfster en illustrator  van het boek Heksentuin.

lees meer »
Jip en Janneke spelen

De alom bekende belevenissen van Jip en Janneke vormen een prachtig uitgangspunt voor spel. De kinderen leven zich gemakkelijk in Annie M.G.'s figuurtjes in. De verhalen zijn zo concreet dat de eigen verbeelding gemakkelijk op gang komt. 

lees meer »
Op een winteravond

Boris Boswachter krijgt op een koude winteravond allerlei dieren aan het deur. Ze hebben het koud, maar Boris heeft maar een klein woninkje. Toch vindt hij voor al zijn vrienden een warm plekje in huis.

lees meer »
Toverend leren met prentenboeken

Inspirerend voor leerlingen én leerkracht: door theater leren toveren met de thema’s van prentenboeken. Al spelend worden de kinderen meegenomen in een wereld van kabouters, heksen en dieren.

lees meer »
Oe-koek

Ko en Kuik komen vers uit het nest. Ko doet er alles aan om net zo te zijn als Kuik, het uilskuiken. Hij is toch zeker ook een uil? Dat hij steeds in de klok kruipt om koekoek te roepen, moet hij alleen nog even afleren ...

lees meer »
Waar is Kat?

Detective de Boer wil altijd alles weten. Samen met Kat speurt hij overal naar antwoorden op vragen. Waarom sleept Buur zo met haar spullen? Wat moet ze met die lege dozen? Maar hoe meer vragen hij stelt, des te minder antwoorden hij krijgt.

lees meer »
Piratenprinses

Er was eens een prinsesje… dat liever piraat wou zijn. Echt waar: ze was lief en mooi en rijk, maar wilde juist wild en woest de zee opvaren en vechten met een zwaard. De koningin werd er tureluurs van.

lees meer »
Een kamer van krijt

Aan de hand van haar boek Een kamer van krijt neemt Evelien Pullens de kleuters mee in een vrolijke spelles over verhuizen en nieuwe vriendjes leren kennen.

lees meer »
Kijk nog eens achterom

Het oude huis, de poes die weggelopen is, of oma die is doodgegaan. Ze zijn verdwenen, het is voorbij, maar je herinnert het je nog. Dit project helpt aandacht besteden aan groot of klein leed in de klas.

lees meer »
Speelgoed voor Sinterklaas

De klas kijkt en speelt mee in een sinterklaasspel waarin de Sint stap voor stap zichzelf wordt. De Goedheiligman is onderweg naar Nederland. De kinderen varen mee als zijn Pieten en spelen later het speelgoed in de winkel waar de Sint zijn inkopen doet.

lees meer »
In het water

Nu eens letterlijk een spetterend project! De kinderen onderzoeken het leven onder, boven en aan het water met trechters, slangen, bekertjes, gieters en rietjes. Ze spelen hun eigen watermuziek op bijzondere instrumenten als de rainmaker en de oceandrum.

lees meer »
Het geluidenhuis

Een ontdekkingstocht met geluid kun je maken met Het geluidenhuis. Wie het speelhuis openvouwt, treft een verzameling materialen waarop je kunt tokkelen, raspen, kloppen en je eigen muziek maken.

lees meer »
Toet toet! Ik kom eraan!

Een vrolijk muziekproject van vier lessen, die allemaal worden uitgevoerd door de vakdocent muziek. De kinderen zingen liedjes over de fiets, spelen ritmes over de brandweer en spelen een politieagent die het verkeer regelt.

lees meer »
Het begin van de zee

We lezen het prentenboek Het begin van de zee van Annemarie van Haeringen. En wat blijkt: het begin van de zee is een regenbui! In de beeldende workshop laten de kinderen het zelf regenen en maken ze een prachtige zee met wel 100 kleuren blauw.

lees meer »
Zing! Met de onderbouw

Zingen is leuk en gezond. In dit aanbod voor leerkrachten en kinderen van de onderbouw, zing je zelf weer eens in koor en leert de vakdocent muziek je optimaal gebruik maken van bundels als Kleuter-wijs of van het liedaanbod in de muziekmethode.

lees meer »
In vruchtbare aarde

Kunstenaar en vakdocent Mai Linh Ly richt tijdelijk haar atelier in de school in. De kinderen zien haar tekenen en schilderen - tussen de planten die haar inspireren - en mogen alles vragen. Het is de start van een kunstzinnig plantenonderzoek: ze krijgen allemaal een stekje mee naar de klas.

lees meer »
In vruchtbare aarde - dans

Leven als plant: groeiend vanuit een zaadje in de grond, reikend naar licht, buigend in de wind ... Altijd gebonden aan die ene plek: met de wortels stevig in de aarde. De kinderen stellen het zich voor. Als ze weer door de ruimte mogen bewegen, realiseren ze zich hun vrijheid.

lees meer »
Ik was het water en jij het vuur

Spelen over aarde, water, lucht en vuur, met een watermantel, vuurhoed, modderschoenen en luchtstaf. Deze speciaal door kunstenaars ontworpen attributen zijn de inspiratie voor dramalessen over de vier elementen.

lees meer »
Musicus in de klas:
Kikker verliefd

Een prachtige les met een simpele formule: de leerkracht vertelt met woorden, de musicus vertelt met muziek. Samen met de fluitiste breng je zo een echte kleine voorstelling over Kikker - hij is verliefd.

lees meer »
Het mooiste lied

Een fluitiste en een gitarist. Duo Entre Dos brengt de kinderen het romantische sprookje van Max Bolliger en Jindra Capek over de koning en zijn droomvogel, in muziek en beeld.

lees meer »
Mathilde en de muizenfluit

Mathilde de muis kent veel geluiden, maar muziek heeft ze nog nooit gehoord. Tot ze plotseling stuit op een muis van kaas, die op zijn staartje de mooiste melodieën fluit.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 2

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. Deze handenarbeidlessen leggen een basis, met in iedere les ook aandacht voor kunst en architectuur.

lees meer »
Vilten verrassing

Vilt - er worden prachtige dingen mee gemaakt. Maar wist je dat het waarschijnlijk de eerste vorm van textiel is die door mensen werd gemaakt? Vilt was stevig en beschermde goed tegen de kou. In de prehistorie gebruikte men het in kleding, schoeisel en tenten.

lees meer »
Pret in de Poepfabriek

Stel je voor, we gaan op bezoek bij de Poepfabriek! Nemen dus een kijkje in ons eigen lichaam. Wat gebeurt er allemaal met dat hapje brood en die slok chocomel? We ontdekken het spelenderwijs, in een spannend avontuur over een fabriek die met sluiten wordt bedreigd...

lees meer »
Hugo hoort bij ons

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt één hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor de ouders of andere groepen wordt opgevoerd.

lees meer »
Schrijver in de klas - Zin in verzinnen

Schrijver Evelien Pullens komt op bezoek en neemt de boekjes voor beginnende lezers mee die ze zelf geschreven heeft. Ze leest eruit voor. En bespreekt met de kinderen: Hoe schrijf je een boek?

lees meer »
Kikker is bang

Dramadocent Elke Steenstra speelt het spannende tafelpoppenspel Kikker is bang. Kikker is ’s avonds alleen thuis en hoort vreemde geluiden. Hij rent naar Eend, maar dat helpt niet...

lees meer »
Kasteel vol verhalen: Muis waait weg

Muis wil gaan zeilen,
maar het waait niet hard genoeg ...

Korte zinnen, een goed lopend metrum en veel humor: de eerste Kikker en Pad-verhalen dateren uit 1970, maar amuseren alsof ze gisteren zijn afgeleverd.

lees meer »
Het Dierencarnaval

Een project van vier workshops, die allemaal worden uitgevoerd door de vakdocent muziek. De leerlingen maken in dit project kennis met de prachtige klassieke muziek van Camille Saint-Saëns.  In Het Dierencarnaval wordt in ieder deel weer een ander dier verklankt.

lees meer »
De boomhut van Sofie en Kadir

Een project van vier workshops, die allemaal worden uitgevoerd door de vakdocent muziek. Kadir en Sofie beleven na schooltijd samen allerlei avonturen in het bos. Ze zien een egel, bouwen een boomhut en verzinnen hun eigen geheime (noten)schrift.

lees meer »
De snarenbank

De leerlingen maken hun eigen snaarinstrument en leren de snaren bespelen door te tokkelen, slaan of strijken. In de laatste les van dit project wordt - onder leiding van de gastdocent - al heel aardig muziek gemaakt!

lees meer »
Van vroeger tot nu: Nederlandse kinderliedjes

Een serie nostalgische muzieklessen, met de liedjes die veel opa's en oma's nog wel kennen.  De vakdocent zingt 'Zeg, ken jij de Mosselman' en 'Schipper, mag ik overvaren' met de leerlingen en leert hen de bijbehorende dansjes. Verzoeknummers mogelijk!

lees meer »
Peter en de wolf

Een project van drie lessen rond het wereldberoemde muzikale sprookje, allemaal uitgevoerd door de vakdocent muziek.  Peter en de wolf; wie is er niet mee opgegroeid?  De leerlingen maken kennis met instrumenten van het klassieke symfonieorkest.

lees meer »
Schilderen in de prehistorie -
Zelf je verf maken

We gaan op tijdreis - meer dan 3000 jaar terug. Zou je dan op school zitten? Als oermens jaagde je op wilde dieren, at ze op en - als je daarvoor de tijd en rust kon vinden - maakte je een schildering om te laten zien wat je had meegemaakt.

lees meer »
Brrr...wat is het hier koud!

Een Echte Hollandse Winter beleven? Nederlandse schilders weten er alles van. De leerlingen leren hoe je een ijskoud landschap schildert. Om het tafereel af te maken boetseren ze mensfiguurtjes die zich tegen al die kou dik hebben ingepakt. 

lees meer »
Na regen komt zonneschijn

Een zonovergoten landschap, donkere wolken die dreigend komen aangezeild...  Door kleur en vorm kan een schilderij je een vakantiegevoel geven of de rillingen bezorgen op een warme dag. Hoe komt dat? En interessanter nog: hoe doe je dat?

lees meer »
Prinsenkind

In Het Prinsenkind schreef Maranke Rinck verhalen bij dierportretten van Martijn van der Linden. Alle dieren dragen prachtige sieraden voor een feestelijke bijeenkomst - in Afrikaanse stijl. Ze zijn op weg naar ‘het prinsenkind’. 

lees meer »
Geen dag zonder lijn

Vanaf een jaar of acht krijgen veel kinderen problemen met hun eigen tekeningen. Dat is niet zo gek: ze zien hoeveel ‘mooier’ het werk van anderen uitpakt. Die onzekerheid kan verholpen worden...

lees meer »
Beestenboel

Wat is een koe? Vergelijk het trage herkauwen van de beroemde stier van Potter met de vreugdesprong van Frans Marc's koe die eindelijk weer de wei in mag.  Hang er een mooie foto naast van een prehistorische schildering in Lascaux en je weet ... 

lees meer »
Voetsporen

Land art is kunst die gemaakt wordt op een bepaalde plek in het landschap, met materialen die op de plek zelf te vinden zijn. In deze workshop in het bos maken je leerlingen er daadwerkelijk kennis mee.

lees meer »
De kat komt eraan!

In een grote luchtballon zeilt een klein muisje zachtjes door de prachtig blauwe lucht. En ineens: de donkere schaduw van een kat. Een noodkreet brengt het muizendorp in rep en roer: De kat komt eraan!

lees meer »
Wat doe jij voor de kost?
Beroepen vroeger en nu

Mechanisering en robotisering veranderen beroepen, productie en productieprocessen. Deze workshopreeks maakt het mogelijk daarop ook met de jongere kinderen in te gaan. In hun spel reizen ze met de 'tijdmachine' naar 1900 - en terug.

lees meer »
Doornroosje en de mensen van het kasteel

In de klas arriveert een koffer vol spullen uit Doornroosjes Kasteel. De leerlingen brengen met het zilveren dienblad, de lantaarn, geldkist en gouden handspiegel de inwoners van het kasteel tot leven.

lees meer »
De toverclub

De toverclub van Carlo, Zahra en Michel kent eigen regels en geheimen. Schrijfster Evelien Pullens leest voor uit haar boek Carlo en Zahra. De toverclub – over de drie vrienden en hun club.

lees meer »
Zing! Met de middenbouw

Zingen, de meest natuurlijke manier om jezelf volledig uit te drukken. In dit aanbod voor leerkrachten en kinderen van de middenbouw, zing je zelf weer eens in koor en leert de vakdocent je optimaal gebruik maken van Eigen-wijs of

lees meer »
Emoties in de muziek

Een project van vier lessen, die allemaal worden uitgevoerd door de vakdocent muziek. Wat doet muziek met je? Wat voel je erbij? Wat voor film zie je in je hoofd als je deze muziek hoort? En voelen we allemaal hetzelfde bij deze muziek?

lees meer »
Muziek in de Efteling

Een project van drie workshops - uitgevoerd door de vakdocent muziek. Er klinken heel wat melodieën in de Efteling. Wat is het verschil tussen de muziek uit Vogelrok en die van Droomvlucht?

lees meer »
De lange weg naar huis

Van huis en haard verdreven zijn. Heimwee en verlangen naar je thuis, ver weg en misschien onbereikbaar. Het thema is van alle tijden en in 2018 helaas zeer actueel. In dit project maken de leerlingen er theater over.

lees meer »
De clown in mij

De filosofie van de clown?  Ja! durven zeggen, nieuwsgierig zijn zonder oordeel, niet denken maar doen. Met veel spelplezier en natuurlijk de rode neus, gaan de leerlingen op zoek naar de clown in zichzelf.

lees meer »
Dingen - die er nog niet zijn

Lepels en vorken, gordijnstofjes, de Mini Cooper ... Ze bestonden niet, totdat iemand ze bedacht. Dit project wijdt de leerlingen in de geheimen van de ontwerper in.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 3

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis. De relatie met kunst en architectuur wordt in iedere les getoond.

lees meer »
Pikkuhenki

Pikkuhenki is eigenlijk niet zichtbaar. Maar als ze eenmaal in je hoofd zit, kan er van alles gebeuren. Je durft ineens veel meer en het lijkt wel of iedereen naar je luistert. Dan gaat het er maar om wat je met die macht gaat doen...

lees meer »
Middernacht...
Kijk, er komt leven in!

Leren spelen - en je beter bewust worden van je lijf en lichaamsdelen. In dit laboratorium laten de leerlingen hun robot of pop tot leven komen - zoals ooit Professor Frankenstein z'n monster, en Meneer Gepetto z'n Pinnokio.

lees meer »
De giraffe, de peli en ik

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt een hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor 't publiek wordt opgevoerd.

lees meer »
Schrijver in de klas - Het denken van de dingen?

Heeft de balpen in mijn hand zijn eigen leven? Wat zou hij voelen?

Verplaats je eens in de voorwerpen om je heen. Wat zouden de dingen eigenlijk denken?

lees meer »
Kasteel vol verhalen: Van Aap tot Zip

Je moet er zelf in kijken. Daar krijg je beslist geen spijt van. Wat je er wel van krijgt is zin. Zin om verder te lezen. Zin in tekenen en knutselen. Zin in verzinnen.*

lees meer »
3 x de wereld door een macro-lens

Niets is zo wonderlijk als de wereld van het piepkleine. Als je ’t waarneemt door een macro-lens, blijken niet alleen bloemen, planten en kleine diertjes reuze interessant.

lees meer »
De Aboriginals van Australië

De Aboriginalcultuur beleeft een herwaarding: de volkeren leefden tot voor kort nog in compleet evenwicht met de natuur.  In hun kunst verbeeldden de Aboriginals verhalen uit de Droomtijd, toen volgens de overlevering de ruige natuur van Australië haar vorm kreeg.

lees meer »
Het atelier van de Meester:
Je eigen verf leren maken

Wist je dat de tube pas sinds 1842 bestaat? Al de eeuwen daarvoor maakten kunstenaars zelf hun verf. Er zat wel ontwikkeling in de receptuur: Rembrandt & co hoefden in de Gouden Eeuw niet meer zelf het bos in voor ingrediënten.

lees meer »
Stel je voor:
Je bent kind in 1550...

Pieter Bruegel heeft ons als geen ander een beeld gegeven van het volksleven in de zestiende eeuw. De leerlingen bekijken zijn werk en vergelijken hun eigen leven met dat van een kind in de Tijd van Steden en Staten.

lees meer »
Een mozaïek maken

De Grieken en Romeinen maakten al mozaïeken. Er zijn vele kerken en moskeeën mee versierd. Uit onze eigen tijd zijn de werken van Gaudi wereldberoemd. En wat zo leuk is: al op de basisschool maak je met wat hulp van de vakdocent zó je eerste mozaïek naar eigen ontwerp.

lees meer »
De Romeinse villa: fresco's en mozaïeken

Rijke Romeinen lieten grote huizen bouwen voor zichzelf en hun vele dienaren en slaven - ook in een buitenland als Nederland. De vloeren van deze villa's werden kamerbreed belegd met mozaïek. En de muren beschilderd met 'fresco's'.

lees meer »
Beeldverhalen in kerk (en moskee)

Kapellen, kerken, kathedralen... Christelijke gebedshuizen werden vanaf de vroege middeleeuwen steeds groter en alsmaar rijker versierd. De leerlingen maken een mozaïek of fresco en vergeten nooit meer hoe deze kunst tot stand komt.

lees meer »
Kunst in de moskee (en kerk)

Christus en zijn volgelingen zijn talloze malen in beeld gebracht. Maar in een moskee zul je geen beeld tegenkomen van de profeet. In de islam vermijdt men het afbeelden van levende wezens en islamitische kunstenaars bedachten daarom een alternatief.

lees meer »
Bij Rembrandt in de leer:
Het Portret

Rembrandt is zo beroemd dat hij geen achternaam nodig heeft. Vanuit de hele wereld komen de liefhebbers op zijn Nachtwacht af; zijn portretten - met dramatisch clair-obscur - worden meteen herkend. De leerlingen gaan aan het werk in Rembrandt's stijl.

lees meer »
Het ideale lichaam

Klassiek thema van schilders, beeldhouwers, filmers en en fotografen - want altijd al voor mensen van groot belang: een mooi, gezond lichaam. De leerlingen verdiepen zich erin. Als echte beeldhouwers creëren ze hun eigen ontwerp met ijzerdraad en was.

lees meer »
In de leer bij de landschapsschilder

Landschapsschilder Karin Boers toont de leerlingen haar laatste schilderijen. Ze bespreekt de traditie van de Hollandse landschapsschilderkunst, de materialen die ze gebruikt en de problemen die ze tegenkomt.

lees meer »
Je bent wat je eet -
rijk en arm in de 19e eeuw

In de Tijd van Burgers en Stoommachines voltrok zich een industriële revolutie in Europa. Met de nieuwe stoommachines werd ongekend veel geproduceerd, verhandeld, verscheept en verdiend - door de burgerij. Arbeiders en boeren werkten onder zware omstandigheden.

lees meer »
Stel je voor: je bent (een
rijk) kind in de pruikentijd

Rijke Nederlanders keken veel af van de Fransen. Ze lieten 'Franse tuinen' aanleggen en kleedden zich in Franse stijl. Stel je voor dat je met zo'n bepoederde pruik rondloopt. Ja, kinderen ook, in de Tijd van Pruiken en Revoluties!

lees meer »
Het onbekende land

Ergens is een land, hier ver vandaan. Een land met … ja, hoe ziet het er eigenlijk uit? Wie wonen er in dat land en wat groeit en bloeit er? Spreken ze er een taal? En trouwens, hoe heet het daar? We nemen elkaar mee op ontdekkingsreis. Ga je mee?

lees meer »
Panta Rhei (Alles stroomt)
En wat blijft goed drijven?

De leerlingen maken kennis met Land Art, de kunst die op een plek in de natuur een verandering aanricht. Ze gaan op de fiets of met auto’s naar een mooie plek aan het water en maken daar drijvende objecten van de natuurlijke materialen die er te vinden zijn.

lees meer »
Onderdak - onder dak

Altijd al - en overal - bouwen mensen huizen voor zichzelf. Dat is bittere noodzaak, willen we beschermd zijn tegen regen en kou, wilde dieren en ander ongewenst bezoek. De manier waarop we wonen, hing vroeger helemaal af van de materialen die te vinden waren.

lees meer »
Gek van Japan!

Heb je je weleens afgevraagd waarom Van Gogh zo geliefd is in Japan? Onze stelling: hij ís een beetje Japans. Zó sterk liet hij zich beïnvloeden door de Japanse stijl. Een workshop over een Europese Japan-rage en de Japanse prenten-manie van Van Gogh. De leerlingen maken zelf een schilderij ‘in stijl’.

lees meer »
Kop-boetseren

Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk.

lees meer »
Balans en beweging

De Amerikaanse beeldhouwer Alexander Calder haalde zijn neus op voor massieve en deftige beeldhouwmaterialen als steen en marmer. Naar eigen zeggen prefereerde hij het ‘tekenen in de ruimte’ met ijzerdraad.

lees meer »
Picasso en Afrika

In grote delen van Afrika werden/worden maskers traditioneel gebruikt in rituele dansen en bij sociale en religeuze gelegenheden. Het masker-maken was een hooggewaardeerd ambacht dat van vader op zoon werd overgedragen, mét de kennis van de speciale symbolische betekenis.

lees meer »
Bijbelverhalen -
Mijn vader de bouwmeester

De groep mag lekker onderuit gaan zitten en luisteren naar een spannend verhaal. De dochter van een piramide-bouwer in Egypte vertelt hoe ze heeft gezien dat de dochter van de farao een baby uit de Nijl viste en opvoedt als haar eigen zoon.

lees meer »
De magie van het regenwoud

Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in.

lees meer »
'Namasté' vanuit India

Zo groet men in India: met een lichte buiging en: ‘Namasté’ ofwel ‘Ik buig voor jou’. De vakdocent leert de leerlingen de sierlijke Indiase gebaren - én laat hen proeven van de razend populaire Bollywooddans.

lees meer »
De Attan uit Afghanistan

De Attan is oorspronkelijk een dans van de Pashtun in Afghanistan. Het volk danste die bij alle mogelijke gelegenheden: in tijden van oorlog zowel als op bruiloften. Interessant voor de leerlingen eens te ervaren hoe het voelt: samen zo'n opzwepend ritme dansen.

lees meer »
De Halay uit Turkije

De Turkse Halay wordt traditioneel gedanst tijdens bruiloften. Op een rij, of met z'n allen in een kring, komen de dansers langzaam op gang - en dan gaat het sneller en sneller. De vakdocent leert de groep de passen. Iedereen doet mee. Feest!

lees meer »
De dans van de Marrons
van Suriname

De voorouders van de Marrons vluchtten ooit het oeroud in - weg van de slavernij op de plantages. Hun cultuur wordt wel het best bewaarde stukje Afrika buiten Afrika genoemd. De leerlingen improviseren op de energieke dansen met veel ritmisch voetenwerk.

lees meer »
Spelen met taal

In deze interactieve voorstelling van het muzikale duo Mees & Leek, maken de leerlingen kennis met Rosa Lang van Stof, van huis uit een keurige dame …

lees meer »
De Improvisatie-bus

Vorm geven aan je rol; echt een verhaal vertellen. De Improvisatie-bus bevat 30 spelopdrachten die de leerlingen stimuleren in het eigen spel te associëren, luisteren, kijken en samen te spelen. En vooral: vertrouwen te krijgen in de eigen fantasie.

lees meer »
Jij & Ik

Hoe kom ik over op andere mensen? En hoe maak ik (nog beter) contact met ze?

In de workshops Jij & Ik komen diverse spelvormen aan bod. De leerlingen leren zich presenteren zoals ze dat zelf graag willen.

lees meer »
1-2-3 theater! Popstar

Ben jij een popstar? Word je vrolijk van gekke poppen met grappige stemmetjes?

In dit dagproject leren de leerlingen acteren - met een handpop die ze zelf maken van kosteloos materiaal.

lees meer »
1-2-3 Theater! De sneeuwman

De vakdocent drama werkt een hele schooldag met je groep aan een romantisch winterspel naar het boek The Snowman van Raymond Briggs. De leerlingen maken scènes en werken die uit.

lees meer »
Afrika, bron van inspiratie

Het Afrikaanse Ghana komt tot leven in de magische verhalen in De dans van de drummers. De leerlingen verdiepen zich in het boek van Hans Hagen en bekijken de etsen die Marianne de Moor maakte in Tanzania.

lees meer »
Musical: En garde!

Een middeleeuws sprookje met een echte prinses en een hoge toren, een koningin, een leger lijfwachten en een volk dat in opstand komt. Bereid je voor op En garde!

lees meer »
Musical: Wild West Wannabe

Sally wil weg uit haar dorp, omdat er niets te beleven is. Ze is hopeloos verliefd op het zoontje van de burgemeester: Barney is overal geweest en vertelt de spannendste verhalen over verre landen.

lees meer »
Musical: De Kakelhoeve

Op de Kakelhoeve gaat alles zijn gangetje, al eeuwen. Tot wethouder De Waal besluit een spoorlijn aan te leggen, dwars door de boerderij. Tja, die moet dus helaas worden afgebroken ...

lees meer »
Musical: Kermis & Co

De kermis is weer aanbeland in de stad en het is een dolle boel. Er bloeit zelfs een liefde op. Samen genieten Carlo en Simone van het uitzicht vanuit het reuzenrad. Wijkagenten Van der Wal en Van der Sloot lopen hun dagelijkse ronde,...

lees meer »
Musical: Hoogseizoen

Het regent, zoals altijd op de camping. Gelukkig is er een sluis die ervoor zorgt dat het veld droog blijft. Maar er gebeuren vreemde dingen en er wordt zelfs gestolen. Isa, Maud, Sterre en Thijs gaan op onderzoek uit.

lees meer »
Zing! Met de bovenbouw

Zingen is hot! In dit aanbod voor de leerkrachten en kinderen van de bovenbouw, zing je zelf weer eens in koor en leert de vakdocent je optimaal gebruik te maken van de bundel Come, follow me

lees meer »
De hitte van de vulkaan

We gaan de diepte in. Zorg dat je luchtig bent gekleed, want we zullen de hitte gaan voelen en het in het lokaal laten donderen. De weg de vulkaan in is een avontuur op zich -maar door de ritmische klanken van wat we onderweg tegenkomen, best uit te houden.

lees meer »
Latijns-Amerikaanse samba's

Vakdocent Pieter-Jan Nijessen geeft de kinderen les op samba-instrumenten uit Brazilië. Ze bespelen de surdo, tamborim, a gogo, shaker en repenique, instrumenten die de basis vormen voor het carnaval in Rio de Janeiro.

lees meer »
De wereld rond met muziek

Maak zelf de keus welke werelddelen de vakdocent muziek met je groep bezoekt: wordt dat het Australië van de Aboriginals, het Braziliaanse carnaval, een Turkse bruiloft? Of een echte wereldreis, met iedere les nieuwe muziek op weer een ander percussie-instrument?

lees meer »
Australië - De geheimzinnige klank van de didgeridoo

De kinderen bespelen de Australische didgeridoo. Met speelse (adem)oefeningen leren ze de blaastechniek, om uiteindelijk die betoverende toon te kunnen laten horen op de sierlijke didgeridoo. Ze maken gebruik van 'aarde- en luchtinstrumenten’.

lees meer »
Een Turkse bruiloft

De leerlingen bespelen de darbuka en riq. Spelenderwijs leren ze de typische slag- en vingertechniek waarmee deze instrumenten uit Turkije worden bespeeld. We bereiden ons voor op 'de feestelijke opening van een Turkse bruiloft', onze eindpresentatie.

lees meer »
Djembé's uit Afrika

De leerlingen leren verschillende Afrikaanse ritmes en de daarbij behorende slagtechniek. Ze trommelen gezamenlijk aan het eind van de les al een aardig ritme.

lees meer »
Boomwhackers

Energieke workshops die klinken als ... boom! whack! Boomwhackers zijn wat je noemt een hit in het muziekonderwijs. Je kunt er samen ritmes en melodieën mee spelen. De leerlingen leren hun eigen muziek maken met de plastic buizen.

lees meer »
Proeven met taal

Wat bedoelen mensen als ze zeggen dat het ‘je voor de wind gaat’ of dat je juist ‘uit het lood geslagen bent’? Wanneer ben je ‘uit balans’? En hoezo moet je nodig ‘een toontje lager zingen’?

lees meer »
De wereld door een macro-lens

Niets is zo wonderlijk als de wereld van het piepkleine. Als je ’t waarneemt door een macro-lens, blijken niet alleen bloemen, planten en kleine diertjes reuze interessant.

lees meer »
Stop-motion film maken

Er is eigenlijk geen thema of onderwerp op school, waarover je géén leuke stop-motion film kunt maken. Deze bij kinderen zeer populaire animatietechniek geeft op creatieve en speelse wijze gelegenheid een verhaal te vertellen met direct zichtbaar resultaat. 

lees meer »
Maak je eigen vlog!

Een vlog is een ‘videodagboek’ over wat je zelf meemaakt, in je eigen leven. En wat is dan leuker dan een vlog te maken op je eigen school?  In deze workshop voor groep 7 en 8 vloggen de leerlingen een hele dag over een bijzondere activiteit op school: een theaterdag, een schoolfeest, een project- of themadag…

lees meer »
Musicus in de klas: IJzer en staal

Een prachtige les met een simpele formule: de klassenleerkracht vertelt met woorden, de musicus vertelt met muziek.

lees meer »
Delfts blauw - uit China

Een vaas, een tegel, een bord, kopje of een heel servies... je hebt vast wel íets met Delfts blauw in huis? En als jij het niet hebt, dan opa of oma zeker. Delfts blauw serviesgoed is al populair sinds het in de Gouden Eeuw werd uitgevonden. Want ja, typisch Nederlands. Goed bedacht van ons ...

lees meer »
Matisse in Marokko

Henri Matisse had veel invloed op de Westerse kunst. De schilder keek de kunst af bij islamitische vormgeving die hij zag in Noord-Afrika. De vakdocent vertelt over de reizen van Matisse en schildert met de leerlingen in zijn kleurige, vereenvoudigde stijl.

lees meer »
Dat heb ík gemaakt! - 4

Gun je leerlingen de kans materiaalinzicht en een ruimtelijk kunstzinnig vermogen te ontwikkelen. De handenarbeidlessen van deze serie leggen een basis.  De relatie met kunst en architectuur wordt in iedere les getoond. 

lees meer »
Goed / Fout

Het nepnieuws vliegt ons om de oren - en vroeger konden ze er ook wat van. In tijden van oorlog werd goed betaald voor propaganda-kunst. Andere schilders protesteerden juist tegen het geweld. Deze workshop werkt aan de mediawijsheid van de leerlingen.

lees meer »
'Omslaan' interactieve dansvoorstelling over vriendschap

Twee professionele dansers dansen mét de leerlingen een verhaal over vriendschap. In de dans vragen ze zich af wat ‘vriendschap’ eigenlijk betekent.

lees meer »
Commedia dell'arte

Met behulp van zelfgemaakte maskers spelen de leerlingen de verschillende personages van de beroemde Italiaanse Commedia.  Tijdens de eindpresentatie waant iedereen zich in het oude Venetië, waar het carnaval en de commedia dell’ arte hoogtij vierden.

lees meer »
Ik ben 11 en er is oorlog

Op het jeugdjournaal hoor je de verhalen van kinderen in oorlogsgebieden. Hoe ziet het dagelijks leven van die kinderen eruit? Schrijver en theaterdocent Evelien Pullens brengt verhalen van kinderen in oorlogsgebieden op een lichte en speelse manier in de klas. De verhalen komen uit haar boek ‘Waar ik woon, is het oorlog’.

lees meer »
Dierenvrienden

In de reeks 1-2-3 theater! maar liefst 3 nieuwe dagprojecten. De vakdocent komt één hele schooldag in de klas en maakt met de leerlingen een theaterstuk dat ’s middags voor de ouders of andere groepen wordt opgevoerd.

lees meer »
(Indisch) kind in 1850 -
Saidjah en Adinda

Saidjah en Adinda biedt inkijk in een niet te verwaarlozen aspect van onze koloniale geschiedenis: de onderdrukking. De leerlingen beluisteren het verhaal en spelen het in de aansluitende dramalessen - in Indische stijl - uit met zelfgemaakte wajangpoppen.

lees meer »
In het voorbijgaan

Is een vriend die je niet meer ziet geen vriend meer? Als je elkaar niet meer ontmoet, is dan alles voorbij? Hoe kan een geliefd persoon die uit je leven verdwenen is, daarin nog een rol spelen?

lees meer »
Waar ik woon is het oorlog

Schrijfster Evelien Pullens vertelt het verhaal van Aimé uit Congo, uit haar boek Waar ik woon is het oorlog. Aimé loopt weg en ontmoet onderweg een jongen – een vriend?

lees meer »
Schrijf een hit!

Leerlingen zitten vol creativiteit en muzikaliteit - al realiseren ze zich dat zelf vaak niet. We dagen hen uit: ze schrijven gezamenlijk een lied in zelfgekozen sfeer. En de uitvoering op een van de schoolfeesten wordt een hit.

lees meer »
Mediawijs - Wat is echt en niet echt (op tv)

Een workshop die leerlingen bewuster en kritischer zal laten kijken naar alledaagse media. Als iets op TV is - en het is geen speelfilm - denk je al snel dat het echt is gebeurd. Maar is dat eigenlijk wel zo?

lees meer »
'Waar kom ik vandaan? Waar ga ik naartoe?'

Vanuit deze filosofische startvragen maken de leerlingen een poëtische videofilm. Filmmaker Casper Sikken toont hen de vertelkracht van abstracte beelden in film en fotografie. Hij laat zien hoe je sfeer in beeld vangt en hoe met beelden gevoel kan worden uitgedrukt.

lees meer »
Groep 8 - Zo wil ik het onthouden

In dit speciale project maken de leerlingen van groep 8 werk van hun bijna-voorbije schooltijd. Ze fotograferen en schrijven samen een echt boek - helemaal volgens wat zij zelf besluiten te willen bewaren.

lees meer »
Ons schoolfeest, thema of reisje in beeld

Fotograaf Daan Paans laat de leerlingen kennismaken met zijn vak: de documentaire fotografie. Hij toont hoe beelden kunnen worden geïnterpreteerd en praat met de leerlingen over het verschil tussen het maken van familiekiekjes en het werkelijk vertellen van een verhaal met fotografie.

lees meer »
Groep 8 - Bericht aan de toekomst

Groep 8 blaast leven in de klassenfoto! Op een foto staat iedereen stil en wordt geen woord gesproken. In dit geval maken de kinderen in 90 minuten een korte film - een bericht aan hun klasgenootjes en zichzelf in de toekomst.

lees meer »
Druk met drukwerk

Kleurrijk beeldend resultaat - in oplage! Ook matige tekenaars zijn vaak aangenaam verrast door het effect van hun kartondruk, monotype of linoleumsnede. In deze workshops is er ruimte voor beeldende techniek, beschouwing én experiment.

lees meer »
Hoor de stilte - door de vakdocent

Rust en ontspanning in de klas ... Dansdocent en kinderyogaspecialist Eva Smits verweeft in haar workshops yoga, dans, beweging en meditatie. Het gevolg: rust, meer aandacht, een betere concentratie op de leerstof en toegenomen vertrouwen en verbondenheid in de groep. Yoga doet wonderen!

lees meer »
Dansen door alle landen

Een wervelend dansproject, waarvan alle lessen worden uitgevoerd door de dansdocent. De leerlingen bezoeken op dansante wijze de verschillende continenten. Afrika, Azië, Latijns-Amerika en/of Europa? De keuze is aan jou.

lees meer »
Hoor de stilte - leskist met begeleiding

Luister naar je adem, voel met je lichaam en hoor de stilte... Jonge kinderen ontdekken de wereld actief en beweeglijk. Ze spannen zich in en krijgen veel prikkels te verwerken. Daarom is het goed regelmatig ontspanning voor ze te creëren op school.

lees meer »
Leerlijn dans

Dansplezier, daar gaat het om in de 4 kleine projecten van onze leerlijn dans. Groep 1 - 8 krijgt systematisch de gelegenheid de eigen bewegingsmogelijkheden te onderzoeken en te vergroten.

lees meer »
Vlug als water

De leerlingen bekijken en beschrijven water en vragen zich af hoe het beweegt, wat het kan en hoe het van vorm, substantie, in snelheid of beweging kan veranderen. Hamvraag natuurlijk in deze dansles: hoe vertalen we ‘water’ naar bewegingen van het eigen lichaam?

lees meer »
Dierkwaliteiten

We zijn op pad in de jungle. Een gevaarlijke tocht, dus we moeten ons goed voorbereiden. Welke dieren kunnen tegenkomen? Hoe bewegen zij zich voort? Een serie workshops over diereigenschappen, én een goede kennismaking met dans. Alle basisprincipes van de discipline komen aan bod. 

lees meer »
Spelen met de Kamishibai

Kamishibai is een vorm van Japans verteltheater. De kinderen spelen samen een verhaal uit aan de hand van de prenten in het vertelkastje. Extra leuk is het, als ze die prenten zelf hebben getekend.

lees meer »
Verhaal als spelmateriaal
doorgaande drama-leerlijn

Gloednieuwe workshopserie voor elke groep, gebaseerd op mooie kinderboeken. Samen vormen ze een doorgaande leerlijn, die inzet op de ontwikkeling van de competenties creëren, presenteren en sociale vaardigheden.

lees meer »
Zing! Met de hele school

Weer terug van nooit helemaal weggeweest: samen zingen. Zingen is hot! Leuk en gezond, de meest natuurlijke manier om jezelf volledig uit te drukken. Door te zingen verbind je je met jezelf, met de ander en met het grotere geheel. 

lees meer »
De Reuzenperzik -
theater in één dag

Een humoristische voorstelling, in één dag gemaakt en gespeeld door de hele school! De vakdocenten theater zijn de hele dag aanwezig en nemen ALLE leerlingen mee in Roald Dahl’s verhaal van James en de Reuzenperzik.

lees meer »
De Reuzenperzik - met theaterlessen vooraf

ALLE leerlingen van de school spelen mee in De Reuzenperzik. Na 2 theaterworkshops door de vakdocenten staan ze zelfverzekerd op het podium, en spelen hun scène vol spelplezier.

lees meer »
De Ridders van de Ronde Tafel - theater in één dag

De hele school smult van de spannende verhalen over Koning Arthurs dappere ridders. Op de feestelijke theaterdag spelen ALLE leerlingen hun rol in een echt middeleeuws schouwspel in de Ridder(gym)zaal.

lees meer »
Ridders v.d. Ronde Tafel - met theaterlessen vooraf

Theaterles voor de hele school in het teken van Koning Arthurs hoofse ridders. In de eindpresentatie(s) spelen ALLE leerlingen hun rol in een middeleeuws schouwspel in de Ridder(gym)zaal.

lees meer »
Vertellingen uit 1001 Nacht -
Theater in één dag

Koning Sjahriaar kan niet slapen en is ten einde raad. Geen drankje werkt, niets dat hem helpt. Tot op zekere dag de mooie Sheherazade het paleis bezoekt. Zij heeft een hoofd vol prachtige verhalen, waarvan ze er elke avond een vertelt. De koning slaapt als een roos.

lees meer »
Vertellingen uit 1001 nacht - met theaterlessen vooraf

Fantastische Arabische verhalen, sinds de 18e eeuw met veel succes in Europa geïntegreerd. De Vertellingen uit 1001 Nacht bieden de inspiratie voor dit schoolproject in oosterse sfeer, waaraan de HELE school kan meewerken.

lees meer »
Laat me dromen - Meezingvoorstelling in één dag
Laat die dromen nu maar komen, laat me dromen dat ik de held ben ...

De Showbizznomaden schreven tekst en muziek van 12 eigentijdse liedjes. Samen met de kinderen zetten ze de school in vuur en vlam.

lees meer »
Laat me dromen - Meezingvoorstelling met muzieklessen vooraf

Alle kinderen van de school zingen uit volle borst mee met Laat me dromen.  In deze versie van het project leert iedere groep de muziek goed kennen tijdens de zang- of percussielessen van de vakdocenten/musici.

lees meer »
Reis om de wereld

Iedereen aan boord voor deze kleurrijke wereldreis! Met de HELE school vlieg je de wereld rond, in een bonte voorstelling vol muziek en dans. Van Mexico tot China, van Spanje tot Australië en Brazilië tot Zuid-Afrika... iedere groep toont van een zelfgekozen plek op aarde hoe de mensen daar dansen, zingen en muziek maken.

lees meer »
Samba Carnaval

In de favela’s van Rio de Janeiro is de samba diep verweven in het dagelijks leven van de bewoners. Hoogtepunt tijdens de jaarlijkse carnavalsviering is dan ook de beroemde Samba-parade, een uitbundige optocht vol muziek en dans!

lees meer »
African heartbeat

Met de hele school op muzikaal avontuur in Afrika. Van de uitgestrekte zandvlaktes in het noorden, tot de dichtbegroeide tropische regenwouden meer zuidelijk: de hartslag van Afrika voel je overal!

lees meer »
Fame!

Wie wil er nou niet spelen en zingen in een échte band? Een rockartiest zijn en schitteren op een podium? BandEvent arriveert met een aanhanger vol drumstellen, elektrische gitaren, synthesizers,  microfoons, conga's en bongo's, en zet de school op z'n kop!

lees meer »
Een held! Of toch niet?

Wat maakt je een held? Dat is de vraag, in dit project dat de leerlingen op de eerste plaats de spannende, 3000 jaar oude (!) Odysseus-verhalen en een uitdagende beeldende opdracht biedt. Onze vakdocenten nemen alle beeldende lessen voor hun rekening.

lees meer »
Een Feest van Kleuren

Schilderijen vol klinkende kleur toveren de school om in een lusthof voor het oog! Door de lessen van dit project worden de leerlingen zich bewust van de expressieve kracht van kleur en kleurencombinaties. Met verve gaan ze aan de slag.

lees meer »
Spelen met Annie

Annie M.G. Schmidt is ondertussen cultureel erfgoed; haar geestige verhalen en gedichten lezen we al 60 jaar aan elkaar voor. De leerlingen maken er per groep een presentatie van, in hun eigen klaslokaal. Ouders zijn welkom - als ze zich tenminste laten afstoffen door mevrouw Helderder!

lees meer »
De Grote Parade

De Grote Parade is een middag- of avondvullend programma voor kinderen en ouders, dat zich afspeelt in en rondom het hele schoolgebouw. Ook in de gangkast, op het schoolplein, onder het podium en misschien wel op het dak!

lees meer »
De Regenboogslang

De Regenboogslang uit de billabong, de waterpoel, slingert zich als leidraad door dit project over de oorspronkelijke bewoners van Australië. Met beelden en muziek, in verhalen en dans, geven de Aboriginals hun Droomtijd vorm. De leerlingen leven zich dansend en schilderend in de cultuur in.

lees meer »
Wintertijd

Wintertijd.  Buiten is het koud en wordt het heel vroeg donker. Als de kinderen geluk hebben valt er een mooi pak sneeuw en vriest het hard genoeg om te kunnen gaan schaatsen.  Na afloop is het binnen lekker warm en maken we het gezellig bij een open haardvuur, brandende kaarsjes  en een feestelijk maal.

lees meer »
Sinterklaas is nog niet jarig

Op zaterdag 17 november arriveert Sint weer in Nederland. Een spannende periode voor jonge kinderen. En een interessante traditie, waarmee veel verhalen verbonden zijn. Art & Sofie sluit aan met een sinterklaassfeer-verhogend aanbod:

lees meer »
Wachten op Sinterklaas

Speciaal voor Sint schreven de Showbizznomaden een cd vol met nieuwerwetse Sinterklaasliedjes. Na de inspirerende workshops in de ochtend zingen alle kinderen de liedjes uit volle borst mee tijdens de middagvoorstelling.

lees meer »
Het leerlingen-(kerst)orkest

Hoeveel leerlingen bij jou op school hebben muziekles? En hoeveel kinderen hebben dat niet, maar zouden graag eens muziek willen maken? Op basis van het niveau van de muzikanten, stelt de vakdocent een kort muziekprogramma samen en studeert dat met de leerlingen in.

lees meer »
Het docenten (kerst)koor

Geen optreden ván, maar vóór de leerlingen!  Stel je voor: buiten is het koud, binnen branden de kaarsjes en zingt het meesters- en juffenkoor zijn lied. Zingend met de collega’s breng je Kerstmis de school binnen en toont de leerlingen hoe fijn het is samen te zingen.

lees meer »