Er zijn 28 resultaten gevonden.
Maak een stop-motion met je leerlingen

Er is eigenlijk geen thema, onderwerp of feestdag op school, waarover je géén leuke of informatieve stop-motion film kunt maken. De animatietechniek geeft gelegenheid je verhaal te vertellen - én levert inzicht in filmtechniek.

lees meer »
Kunnen dieren denken? - filosoferen met kinderen

In het filosofische gesprek gaat het niet om het vinden van het enig juiste antwoord op een vraag, maar om het vinden van een goede gedachtegang. Dat maakt het filosoferen tot dé activiteit om kinderen goed te leren denken, terwijl tegelijkertijd hun inzicht in - en begrip voor - het denken van anderen zal toenemen.

lees meer »
Drama-opleiding in één jaar: Specialist Drama - Basis

Je hebt affiniteit met het vak drama en ervaart in je werk dat de talenten van kinderen, jongeren en volwassenen al spelend zichtbaar worden. Je ziet professionalisering op dit vlak als een uitdaging. De opleidingen Vakspecialist Drama-Basis en Opleiding Vakspecialist Drama-Plus zijn echt iets voor jou!

lees meer »
Eenjarige vervolgopleiding Specialist Drama - Plus

De opleiding Specialist Drama - Plus volgt op Drama - Basis. Na dit tweede jaar kun je je Specialist Drama-Plus noemen. Je hebt breed inzicht in de verschillende dramawerkvormen. Je kunt dramales geven en theatrale producties maken.

lees meer »
Geef dramalessen volgens plan. Gebruik een methode!

Hét recept voor goed, inspirerend dramaonderwijs: gebruik een methode die ruimte laat om je eigen leerlijnen drama op te zetten. Onze vakdocent begeleidt en loodst het team naar succesvolle implementatie.

lees meer »
Beetje hulp, bij de musical van groep 8?

Je hebt een leuke musical uitgezocht, … en hoe nu verder? Vraag de vakdocent drama om raad! Zij bespreekt de mise-en-scène met je en helpt met fraaie, praktische decorideeën. En vooral: ze laat je zien hoe je je leerlingen werkelijk laat spelen.

lees meer »
Drama & iedereen op de vloer!

Zien spelen doet spelen! Durf als leerkracht zelf mee te spelen en voor te spelen in de dramales. Je zult ontdekken: jouw eigen spelniveau is daarvoor prima geschikt.

lees meer »
Drama & (liever geen) chaos in de klas

Dramales: stoelen en tafels aan de kant, de kinderen de vloer op - barstend van de energie! Hoe zorg je ervoor dat ze hun enthousiasme behouden én met focus kunnen deelnemen aan de les?

lees meer »
Hoor! De meesters en juffen in koor

Geen optreden ván, maar vóór de leerlingen!  Stel je voor: buiten is het koud, binnen branden de kaarsjes en zingt het meesters- en juffenkoor zijn lied. Zingend met de collega’s breng je Kerstmis de school binnen en toont de leerlingen hoe fijn het is samen te zingen.

lees meer »
Oefening baart kunst - gebruik een methode!

Wil je dat je leerlingen van groep 1-8 plezier houden in tekenen en boetseren? En dat ze zich leren uitdrukken op eigen wijze? Laat hen dan niet zomaar vrij in de beeldende les. Gebruik een methode, met beeldende opdrachten die beperkt, helder en praktisch genoeg zijn!

lees meer »
Taaldrukken

Samen een gebeurtenis opnieuw beleven en in druk beeldend vormgeven op papier. Met taaldrukken doen alle, dus ook de taalzwakke, kinderen mee. Hun taalgevoel en communicatief en associatievermogen nemen spelenderwijs toe.

lees meer »
Weten waar de woorden zijn - kennismaking

Help je leerlingen de woorden te vinden voor wat ze ervaren, denken en doen, óók als ze moeite hebben met de cognitieve kant van taal. Auteur Mariet Lems laat je kennismaken met haar boek Weten waar de woorden zijn.

lees meer »
Weten waar de woorden zijn - cursus

Help je leerlingen de woorden te vinden voor wat ze ervaren, denken en doen, óók als ze moeite hebben met de cognitieve kant van taal.

lees meer »
Dansen met het jonge kind

Speciaal voor groep 1 - 4. In deze workshop leer je hoe kinderen kunnen worden aangezet tot het onderzoeken van hun bewegingsmogelijkheden en hoe je ze uitdaagt tot het maken van eigen dansbewegingen.

lees meer »
Stilte in beweging

We leven in een hectische tijd, die ook de kinderen belast met vele prikkels en ervaringen. In deze cursus leer je de leerlingen helpen zichzelf te blijven onder de stortvloed van indrukken die hen dagelijks overspoelt.

lees meer »
Drama & de sfeer in de groep

Een goede sfeer in de klas komt de persoonsvorming van je leerlingen, hun plezier op school én hun leren ten goede. Deze training stelt je in staat je leerlingen op speelse wijze te laten stilstaan bij de eigen gevoelens en het gedrag jegens anderen.

lees meer »
Drama & spelletjes tussendoor

Nog vijf minuten voor de lesdag erop zit? Tussen twee leervakken door even iets heel anders doen? Voor die momenten zijn er de ‘Dramaspelletjes tussendoor’. Een workshop vol spelletjes die de zintuigen prikkelen, de concentratie verhogen en samenwerking stimuleren.

lees meer »
Drukwerk

Met uitwasbare drukinkt een driekleurenlino maken, of een lijnets in dubbeldik pelkarton. Dat lukt jou ook met je groep, na deelname aan deze puur praktische beeldende workshop.

lees meer »
Dat hebben ze bij mij gemaakt

Deze workshop sluit aan bij de projecten Dat heb ik gemaakt! Je frist je beeldende vaardigheden en kennis op en krijgt inspirerende handenarbeidlessen mee met papier, klei, hout en ijzerdraad.

 

lees meer »
Koppie koppie

Leerlingen kijken vaak verbaasd als de term valt: is dat geen grof taalgebruik? Maar nee, de vakterm is toch echt ‘kop-boetseren’. In eerste instantie ben je al kop-boetserend dan ook weinig bezig met een specifieke persoon en zijn uiterlijk: 

lees meer »
Calder tekent in de lucht (met ijzerdraad)

Alexander Calder, Amerikaans beeldhouwer, was het schoolvoorbeeld van de spelende mens. Voor hem geen marmeren beelden of gips; Calder wilde beweging!

lees meer »
Met kinderen kunst bekijken

Kinderen hebben belangstelling voor kunst; ze praten er graag over. Maar hoe voer je in de klas met je leerlingen een gesprek over een schilderij of beeld? Weet je daarvoor zelf wel genoeg van kunst?

lees meer »
Wat is goed, wat is kwaad?

Moet je altijd kunnen doen wat je wil? Moet je lief zijn voor anderen? Moet je altijd gehoorzamen aan je ouders? Moet je alles vertellen?
Het zijn de startvragen voor een filosofisch gesprek met kinderen in het boek 'Wat is goed, wat is kwaad?' van Oscar Brenifier.

lees meer »
Samen tekenen

Leer wat je kunt doen om de ‘tekenschat’ van je leerlingen te vergroten en hoe je de onzekere tekenaars weer enthousiast aan het werk krijgt.

lees meer »
Verf

Regelmatig met z’n allen schilderen, geeft de leerlingen gelegenheid zich beeldend te ontwikkelen en levert een geweldige sfeer op in de groep. Maar zo’n schilderles vergt zoveel organisatie…

lees meer »
Voetspoor - beeldend werken in de natuur

Land art is kunst die gemaakt wordt op een bepaalde plek in het landschap, met materialen die op de plek zelf te vinden zijn. Land art sluit aan bij de menselijke oerdrang betekenis te zoeken/geven en sporen achter te laten. In deze workshop in het bos maak je er daadwerkelijk kennis mee.

lees meer »
Poppenspel

Het poppenspel biedt leerlingen een prachtige ingang tot het theater en een goede mogelijkheid hun eigenheid via de pop te uiten. Na deze workshop kun je meteen met de poppen in de klas aan de slag. 

lees meer »
(Nog) leuker leren leren - met spel en beweging

Maak met behulp van spel en beweging je taal-, reken- en wereldoriëntatie-onderwijs nog aantrekkelijker voor je leerlingen.

lees meer »