Van huis en haard verdreven zijn. Heimwee en verlangen naar je thuis, ver weg en misschien onbereikbaar. Het thema is van alle tijden en in 2018 helaas zeer actueel. In dit project maken de leerlingen er theater over. Er wordt toegewerkt naar een voorstelling die met 2 tot 5 groepen kan worden gespeeld.
Onze vakdocenten baseerden het theaterstuk op Homerus’ verhalen over de lange reis van Odysseus. Drieduizend jaar(!) oude verhalen – nu schitterend voor kinderen herverteld door Michael de Cock. De leerlingen spelen een of meer van de avonturen van Odysseus uit en zingen in koor. Net zoals de Grieken in de Oudheid doen ze dit gemaskerd. De maskers maken ze zelf.
Hieronder de omschrijving van het project zoals we het vaker succesvol hebben uitgevoerd. Dat was in samenwerking met de klassenleerkrachten, die zelf onderdelen voor hun rekening namen.
1. Inleiding – voorlezen boek (klassenleerkracht)
(Delen uit) Michael de Cock’s boek ‘De lange weg naar huis’ worden voorgelezen en besproken.
2. Inleiding – theater in het oude Griekenland (klassenleerkracht of vakdocent)
De kinderen leren over het Griekse theater, met een nadruk op het gebruik van de maskers. De Grieken gebruikten die in het theater om uitgesproken karakters te creëren, met een uitdrukking die tot op de achterste rijen van hun enorme amfitheaters zichtbaar was.
3. Karaktermaskers maken (vakdocent beeldend, 1 workshop van 1,5 uur)
De verhalen worden gekozen en de karakters bepaald. Geïnspireerd op de Griekse maskers maken de leerlingen eenvoudige maskers met een sterk overdreven, typerende uitdrukking.
4. Theater (vakdocent drama, 3 workshops van 60 minuten)
In de eerste workshop maken de leerlingen o.l.v. de vakdocent drama samen een spannende scène over één van de avonturen van Odysseus. In de tweede workshop staat het maskerspel centraal.
5. Optioneel Muziek (vakdocent muziek, 1 x workshop van 60 minuten)
In een muzikale workshop oefenen de leerlingen samen een lied en leren zij met eenvoudige instrumenten een muzikaal verhaal te vertellen. De muziek zal live worden gespeeld tijdens de uitvoering.
6. Presentatie (vakdocenten drama en muziek)
Voorafgaand aan de voorstelling komen alle groepen samen voor de generale repetitie. Alle scènes vormen samen het verhaal van Odysseus, de muziek ondersteunt het geheel. Na de generale repetitie wordt de voorstelling opgevoerd voor ouders of de andere groepen.