Het is heet en vochtig, in het tropisch regenwoud. Maar ook hier hebben zich mensen gevestigd: de Embera ontwikkelden er hun interessante cultuur. De leerlingen leven zich in het leven van deze Indianen in.
We kunnen werken aan de volgende doelen
.De kinderen maken kennis met de cultuur van de Embera/Wounaan-volkeren (Midden-Amerika)
.Ze leren hun gezicht en handen ‘tatoeëren‘ in de stijl van de Jagua-tattoos
.Ze zeefdrukken hun eigen motieven in de stijl van de Embera/Wounaan
.Ze presenteren een dans, geïnspireerd door de dansen van de Embera/Wounaan
Introductie (door klassenleerkracht of vakdocent)
De kinderen oriënteren zich met behulp van foto’s, filmpjes en volksverhalen op de cultuur van de Embera/Wounaan, de oorspronkelijke Indianenbevolking van het regenwoud in Midden-Amerika.
Workshops dans en percussie (door de vakdocent)
De kinderen beleven de dans van de Embera/Wounaan. Ze krijgen inzicht in de rol en betekenis daarvan voor deze volkeren, de directe verbinding met leven en dood, vreugde en angst. Met inzet van de geleerde uitdrukkingsvormen, maken ze een regenwouddans (gebaseerd op bewegingen van dieren uit het regenwoud, een Embera/Wounaan-verhaal of zelfbedacht verhaal).
Workshops beeldende vorming (door de vakdocent)
Tatouages. De kinderen ontwerpen hun eigen geometrische tatoeages in Embera-stijl op papier. Op de dag van de presentatie tatoeëren ze elkaar ‘echt’ – uiteraard met gezichtsverf die meteen weer te verwijderen is.
Zeefdrukken. Daarnaast maken ze hun eigen dansrok in Embera/Wounaan-stijl. Geïnspireerd op regenwoudblad- en bloemmotieven, óf op eenvoudige motieven uit het verhaal waarmee we gaan werken, maken ze ieder één sjabloon. De kinderen bedrukken hun rokken/schaamlappen met behulp van hun eigen sjabloon en dat van andere kinderen.
Presentatie
Het project kan worden afgesloten met een geïnspireerde dansvoorstelling voor de ouders, of de andere groepen.