Oefening baart kunst – gebruik een methode!

Wil je dat je leerlingen van groep 1-8 plezier houden in tekenen en boetseren? En dat ze zich leren uitdrukken op eigen wijze? Laat hen dan niet zomaar vrij in de beeldende les. Gebruik een methode, met beeldende opdrachten die beperkt, helder en praktisch genoeg zijn!

Beperkt genoeg, zodat de kinderen zich op een behapbaar beeldend probleem kunnen concentreren. Helder genoeg, zodat het resultaat kan worden beoordeeld en verbeterd. En praktisch genoeg, zodat ze bijvoorbeeld de verf, kwasten en het papier met succes leren hanteren.

Want ja, het is een uiteindelijk doel van beeldend onderwijs dat kinderen zich op eigen wijze in materiaal durven uitdrukken. En het klopt dat wij hen ook al tijdens hun schooltijd de ruimte moeten bieden eigen werk te maken. Maar het werkt niet als we ze altijd alle beeldende problemen tegelijk op hun bordje geven. Gun hen de kans een schilderij goed te leren aanpakken, mensfiguren te leren tekenen (onderwerp van zowat iedere vrije tekening!) en driedimensionaal werk te construeren.

Hulp van de vakdocent bij keuze en implementatie van de methode die de school past

1.   Het kiezen van de methode: één commissie- en één teambijeenkomst

De vakdocent legt de beschikbare methoden vorming voor aan een afvaardiging van zo’n 4 klassenleerkrachten. Die maken een voorlopige keuze. Tijdens de eerste teambijeenkomst presenteren we de methode aan het teambijeenkomst, onder leiding van de vakdocent. De leden van het team bepalen samen of de methode door hen verder zal worden uitgeprobeerd..

2.   Implementatie: 2 of 3 teambijeenkomsten en lessen uitproberen in de klas

Alle leden van het team geven voor iedere volgende bijeenkomst een les uit de methode. De resultaten, mogelijke problemen en varianten worden besproken in de teambijeenkomsten 2, 3 en eventueel 4. Per bijeenkomst oefenen we ook een praktische beeldende techniek (tekenen, schilderen, boetseren, kunst bespreken).
Tijdens de laatste bijeenkomst maakt het team afspraken over het toekomstige gebruik van de methode: de hoeveelheid lessen, de keuze van lessen, omgang met en beheer van de materialen et cetera.

  • Doelgroep: Schoolteams
  • Omvang:
    Tenminste 3 teambijeenkomsten van 2 uur, eventueel gastlessen in ieder groep
  • Extra informatie:
    Data teambijeenkomst en gastlessen vakdocent op afspraak
    Uitbreiding met extra gastlessen mogelijk
    Locatie: de eigen school
  • Prijs informatie:
    3 teambijeenkomsten en een schooldag begeleiding in de klas: € 1150,00
  • Onze workshops en projecten worden op maat geleverd. Art & Sofie neemt daarom altijd contact op over vorm en omvang en stuurt daarna een offerte. Belangstelling?

    Mail ons via onderstaande knop, of bel 030 2734021.